Keskustelu

Hakomaja.net

Tervetuloa, Vieras
  • Sivu:
  • 1
  • 2

AIHE: Uuden elämänkatsomuksen rakentaminen

Vs:Uuden elämänkatsomuksen rakentaminen 25.10.2010 19:55 #11

• mimosa001 hahmo
  • mimosa001
Jokaisella ihmisellä on oma tarinansa ja kokemuksensa.

Uskoitko vl-aikana srk:n oppeihin vai epäilitkö aina?
Epäilin vl-uskoa jo nuoruudesta alkaen. Kasvoin isossa perheessä, mutta kuitenkin ajatukseni ja tunteeni uskoa kohtaan pidin itselläni, elin omaa elämääni tunteideni ja ajatusteni kanssa.

Oliko vl-ero sinulle enemmän uskonkriisi vai elämäntapakysymys?
Ehdottomasti elämäntapakysymys.

Mihin uskot nyt?
Uskoon korkeampaan voimaan, jonka perustana on rakkaus ilman ehtoja.

Mikä on elämässä tärkeää?
Elämässä tärkeintä on sisäinen rauha - tunne että ei ole tuuliajolla, omat lapset ja rakkaus läheisten ihmisten kanssa.

Oletko kristitty?
Olen.

Miten olet päätynyt uskomuksiisi?
Oma usko on muotoutunut elämän kokemusten kautta. Olen löytänyt uskon uskon, jossa minulla on tilaa kokonaisena ihmisenä.

Mikä tai kuka on ollut vaikuttamassa uuden katsomuksesi syntyyn?
Tuota on vaikea eritellä. Koen,että elämänkatsomukseni on rakentunut elämän varrella niistä kokemuksista joita olen saanut elää myös vl:sta luopuminen ja siinä ennen eläminen on vaikuttanut elämänkatsomukseeni.
Varsinaisesti siihen ei ole ollut vaikuttamassa kukaan yksittäinen henkilö, vaan kaikki sosiaaliset tilanteet.
Käyttäjät eivät voi enää kirjoittaa viestejä.

Vs:Uuden elämänkatsomuksen rakentaminen 29.10.2010 23:50 #12

• gepardi hahmo
  • gepardi
  • POISSA
Jotain näihinkin, kun aihetta on joskus tullut pohdittua:

Vanhoillislestadiolaisuus oli minulle ehkä enemmänkin opillinen rakennelma, jota jotenkin loogisesti perustelemalla yritin pitää pystyssä, kuin mikään tunneperäinen uskonnollishengellinen kokemusjoukko. Varsinaisesti en ollut epäilijä, vaan mieluummin tietäjä. Uskoin tietäväni, en niinkään vain uskonut.

Uskonkriisi. Ensin rupesi ärsyttämään Päivämiehen opetus. Vähitellen tulin lukeneeksi tekstejä, joiden perusteella ymmärsin, että käsitykseni maailmasta ja elämästä on enemmän looginen ja ymmärrettävä, järkeenkäypä kuin olin antanut itselleni luvan ajatella. Tämän kaiken jälkeen tuntui järjettömältä olla kuuluvinaan johonkin sellaiseen, jonka käsitystä maailmasta ei jaa. Elämäntavat muuttuvat, kun ne ajatukset, joihin teot perustuvat, muuttuvat.

Mihin uskot nyt?
Periaatteessa tekee mieli vastata, etten usko mihinkään. Siis sillä tavalla, miten usko uskonnollisena terminä käsitetään.

Oletko kristitty?
En. Olen kuitenkin saanut ”kristillisen” kasvatuksen ja aikuisenakin vielä määritellyt itseni kristityksi sekä asun maassa, jossa kristilliset perinteet ja traditiot ovat jossain määrin voimissaan, joten kristinusko vaikuttaa elämääni.

Tätä on tullut mietittyä. Olen lukenut jonkin verran, ehkä paljonkin, kaikenlaista kirjallisuutta, joka tuskin on tullut luetuksi ilman että se olisi jättänyt jälkiä ajatteluuni. Hyvä kysymys on se, että olenko lukenut tuollaista kirjallisuutta siksi, että ajattelen tietyllä tavalla, vai ajattelenko tietyllä tavalla siksi, että olen lukenut sitä kirjallisuutta.
Joka tapauksessa voin ainakin sanoa, että Terho Pursiaisen hahmotelmat siitä, mitä ovat raamattuun perustumattoman moraalin perussäännöt ja entisen piispan, nykyisen ateistin Richard Hollowayn ajatukset siitä, miten jumalauskon voi selittää ilman mitään yliluonnollista, ovat ajatteluani innoittaneet. Tällä hetkellä luen mm. Esko Valtaojan tekstejä. Hänen ajatuksensa tuntuvat tutuilta. Tuntuu, että hän monia asioita perustelee samalla tavalla kuin olen itse itselleni perustellut.

Vs: Uuden elämänkatsomuksen rakentaminen 17.11.2011 08:46 #13

• sidottu hahmo
  • sidottu
  • POISSA

Aloin epäilemään oikeastaan heti "ajatteluikään" tullessani, eli n. 11-12-vuotiaana.

Sekä että. Hatara oppirakennelma ei kestänyt tarkastelua, joten oli mahdotonta sitoutua noudattamaan tiettyjä elämäntapanormejakaan. Elämäntavat tulee voida perustella jotenkin järkevästi itselleen, esim. musiikin kuuntelua en todellakaan voinut lopettaa valjuihin kehäpäätelmiin vedoten.

Mihin uskot nyt?

Uskon idealistisesti siihen, että ihmisestä on tekemään omat päätöksensä ja että keskenään erilaisetkin ihmiset voivat tulla hyvin toimeen keskenään, mikäli taustaideologiat eivät suoranaisesti tätä kiellä.

Mikä on elämässä tärkeää?

Elämässä täytyy pyrkiä onnellisuuteen ja antaa muillekin mahdollisuus tavoitella sitä.

Oletko kristitty?

En. En usko mihinkään uskontoon/jumalaan eli olen käytännöllisesti katsoen ateisti. Teknisesti tietenkin agnostikko.

Miten olet päätynyt uskomuksiisi?

Kriittisen ajattelun ja älyllisen rehellisyyden kautta.

Olen saanut vaikutteita lukemattomista kirjoista ja ihmisistä, ei liene mieltä alkaa luettelemaan kaikkea :)
Seuraavat käyttäjät tykkäävät tästä: saaraleena, gepardi
  • Sivu:
  • 1
  • 2
Sivu luotiin ajassa: 0.151 sekuntia