Keskustelu

Hakomaja.net

Tervetuloa, Vieras

AIHE: Pakokauhu vl-yhteisöstä eroamisen jälkeen

Vs: Pakokauhu vl-yhteisöstä eroamisen jälkeen 23.06.2012 19:05 #41

• Emil hahmo
  • Emil
kirsikka kirjoitti:
Totta joka sana! Aina ei tarvita edes tunnetta siitä onko ollut toivottu vai ei. Hylkäämisen kokemus voi tulla myös siitä, että ei tule nähdyksi. Ei semmoisena kuin lapsi itse haluaa olla. Vanhemmat "kasvattavat" lapsen sellaisten rituaalien, asenteiden ja arovjen mukaan (=lue vanhollislestadiolaisuus), jotka eivät ole ihmisarvolle sopivia. Silloin lapsi tulee hylätyksi, koska häntä ei nähdä omana itsenään, vaan hänestä tehdään uskonnon tuote. Lapsi joutuu hylkäämisen pelossa hylkäämään itsensä. Ja sillä on valtava vaikutus koko elämään ja siitä traumasta toipumiseen menee kauan.

Hei Kirsikka, laittelitpa sanoja peräkkäin kuin itse kirjoittaisin jos osaisin. Huomion ja ehdoitta annetun rakkauden puute. Vähättely ja mitätöinti. (Esim. murrosiän kiinnostuksen kohteista.) Torjunta, nöyryyttäminen ja henkinen hylkääminen.
Mutta tästä on tutkimustietoakin:
www.iltalehti.fi/mieli/2012062315748917_md.shtml
Käyttäjät eivät voi enää kirjoittaa viestejä.

Vs: Pakokauhu vl-yhteisöstä eroamisen jälkeen 24.06.2012 17:44 #42

• En enää usko, että vl on ainoa autuas joukko
  • karppa hahmo
  • karppa
  • POISSA
80-luvun lopulla keskustelin erään puhujan kanssa varmaan eroamisesta (vl:stä). Sanoin siihen spontaanisti, että minä ainakin kunnioitan niitä jotka pystyvät tekemään päätöksen erota tai pysyä. Heti mietin miksen itse pysty päättämään!!
Vähän päästä tämä puhuja erosi, mutta nyt minun aika alkaa koittaa tehdä päätös. Olen nyt yli 50-v, osa lapsista on jo luopunut vl:stä. Pikkuhiljaa olen saanut verkoston vl:n ulkopuolelle rakennettua.

Olen lukenut paljon Raamattua ja siitä kertovia koosteita ja tutkimuksia, eri uskontoja ja valtavasti henkisiä kirjoja, käynyt Äiti maa-messuilla (siellä koin todellista yhteenkuuluvaisuutta, tunsin syvästi että olen omieni parissa, olen henkisesti heräämässä!) Lohdullisen elämänkuvan löysin Lorna Byrnen kirjoista (mm. Enkeleitä hiuksissani ja 2 muuta, HÄn tulee Suomeen 22.9 kolmannen kerran, tilaan lippu.fi :stä liput), haluan uskoa hänen mallillaan.

Lukemani kaiken perusteella olen päätynyt ajattelemaan sielunvaellusta, sielulla on oma tehtävä, sielu valitsee mihin tilanteeseen haluaa syntyä, Enkelit pyrkivät auttamaan meitä tehtävissämme ja päätöksissämme. Jumala on rakkaus todella. Se tulee niin monessä uskonnossa ja on nähtävissä eri kansoissa ja eri ihmisissä ja luonnossa ja kaikkialla. En siis jätä uskoa, vaan vl:n. Nyt kun kuulen jomkun eronneen ja hänen joku sanoo luopuneen uskosta, niin nostan esiin, että luopui vl:stä.

Huh nyt vielä kerään voimia, vaikka koko ajan ensua menee liikaa pysymiseen/ roikkumiseen mukana, seuroissa käyntiä olen jo vähentänyt kovin... joku jo kysyy missä olen (vaimo käy useammin)

Jotkut edellä ihmettelivät niiitä tuntemiaan katseita, ehkä siellä onkin paljon niitä, jotka miettivät mistä saisivat itse voimaa lähteä epäilyksistään eli vl:stä???
:sick:
huh, ehkä taas myöh lisää, vaikeaa tää kirjoittaminenkin tästä..

Vs: Pakokauhu vl-yhteisöstä eroamisen jälkeen 24.06.2012 17:53 #43

• karppa hahmo
  • karppa
  • POISSA
Niin, Raamattu sisältää oikean totuuden, mutta on kovin piilossa. R. koottiin aikoinaan maallisen ja kirkon vallan pönkittäjiksi. Sadoista kirjoituksista otettiin Rssmattuun ne jotka sopivat vallan jakoon. Mielenkiintoisia ovat mm. kertomukset Tuomaan Evankeliumista (ei kelvannut R:uun). Vanha testamentti löytyy suurelta osin Veda-kirjoista (Hindu), valta ja rahanhimo tuhosivat entisen Israelin (Kuningasten kirjasta voi lukea)

Se Rakkaus on avain totuuteen!

Vs: Pakokauhu vl-yhteisöstä eroamisen jälkeen 25.06.2012 10:52 #44

• kissa hahmo
  • kissa
Ilma!

Hae keskusteluapua ja tutustu muihin kristittyihin. Kirkon papeilta voi pyytää juttutuokiota, heillä sielunhoito kuuluu virkaan. Katsot vain, ettei satu vl-pappi, joka ajattelee opin mukaan. Mieluiten kokonaan liikkeen ulkopuolinen. Itse olen tehnyt niin ja se on vahvistanut uskoa siihen, että minullakin on oikeus uskoa tällaisena tässä ja nyt ja olla siitä onnellinen, sanoivat ympärillä olevat mitä tahansa. Saa olla pelokas ja epävarma. Jumala ei hylkää, vaikka ihmiset hylkäisivät. Näin minä ainakin uskon. "Ainoat oikeat uskovat" eivät ole jumalia, tai edusta Häntä sen enempää kuin kuka tahansa toinenkaan uskova kristitty.

Raamattuunkin kannattaa tutustua avoimin mielin. Ja kaikenlaisten ihmisten kohtaaminen on yleensä ottaen hyväksi, koska elämä pyörii niin helposti pelkästään vl-porukoissa, mikä puolestaan sokeuttaa toisilta todellisuuksilta. Ei ole pakko olla ahdistavien ihmisten kanssa! Kenenkään ei ole pakko alistua tuollaiseen hengelliseen väkivaltaan, jota toisen uskon "hyväntahtoisen huolehtiva" ja lisäksi Raamattuun perustumaton kyseenalaistaminen on. Kannattaa myös muistaa, että vl-uskovia on monenlaisia. Kaikki eivät ole noin yksiselitteisiä ja nekin jotka ovat, keskustelevat usein sovinnollisemmin jos itse siihen alkaa.

Vs: Pakokauhu vl-yhteisöstä eroamisen jälkeen 10.07.2012 20:13 #45

• heinäseiväs hahmo
  • heinäseiväs
wanhawaimo Kirjoitti ja varoitti Jehovista ja adventisteista! Onko niillä kuinka kummallinen käsitys Jumalan Sanasta. Voiko niitä verrata toisiinsa?
Onkohan niin että adventistit väittävät olevansa lainkuuliaisia? Entäs sitten Jehovat,
aina ahkeria ja innokkaita.

Jeesus sanoi:"Seuraa minua." Ja paljon muutakin Hän on sanonut.

Vs: Pakokauhu vl-yhteisöstä eroamisen jälkeen 11.07.2012 15:22 #46

• M.urahtaja hahmo
  • M.urahtaja
Adventistien ja Jehovien opit eroavat suuresti. Adventistit luetaan kristilliseksi kirkoksi Jehovan Todistajat eivät.
Kannattaa tutustua heidän omiin sivustoihinsa jos alkutiedot ovat olemattomat.

Vs: Pakokauhu vl-yhteisöstä eroamisen jälkeen 15.07.2012 18:34 #47

• karppa hahmo
  • karppa
  • POISSA
En ole tutustunut vielä kovin hyvin Jehoviin, mutta työkaverin kanssa juttelin ja ymmärsin että tekevät valtavasti töitä löytääkseen alkuperäisen raamatun siis ihan ekan, vääristelemättömän. Taitaa vaan olla niin, että lakuperäinen raamattu koottiin pönkittämään maallista ja kirkon valtaa, Siitä kai jätettiin pois kaikki muu paitsi kuuluisuuteen ym keskittyvät kirjoitukset. MIssä on Tuomaan kirja ja moni muu??

Niissä kaiketi Jeesusksen nuoruusvaihe ja aito Jlan rakkuas, jätetty pois kun valta olisi pois kirkolta...
Viimeksi muokattu: 15.07.2012 18:35 : karppa.

Vs: Pakokauhu vl-yhteisöstä eroamisen jälkeen 14.08.2012 16:36 #48

• vierailija hahmo
  • vierailija
Hei,
Ihan ulkopuolisena tulin uteliaisuuttani lukemaan tänne Hakomajaan ja tähän ketjuun sitten jäinkin kiinni.
Itse olen aina liikkeen ulkopuolisena jaksanut ihmetellä sitä "vain me" -oppia, joka VL liikkeessä on. Raamattu ei todellakaan opeta niin! Ei ole olemassa vain yhtä oikeaa seurakuntaa.
Itse olen tullut uskoon jokunen vuosi sitten ja se tarkoittaa käytännössä sitä, että otin Jeesuksen vastaan sydämeeni. Uskon, että uskomalla hänen sovitustyöhönsä minäkin pelastun.
Uskon, että jos on lapsesta asti opetettu että "muut on väärässä", voi olla liikkeestä erottuaankin vielä vaikea ajatella kuuluvansa joskus johonkin toiseen uskovaisten joukkoon.
Mutta jos on kaipuu hengellisiin asioihin niin suosittelen vaikka katsomaan TV7-kanavaa. Siellä on kristittyjen ohjelmia eri herätysliikkeistä ja vapaista suunnista. Yhteistä heille on se, että he uskovat samaan Jeesukseen ja voivat toimia yhdessä :).
Jeesus on tie, totuus ja elämä. Ei VL oppi :).
Siunausta teille kaikille!

Vs: Pakokauhu vl-yhteisöstä eroamisen jälkeen 15.08.2012 09:11 #49

• Yksinäinen Orpo hahmo
  • Yksinäinen Orpo
Hei,

Olen 34- vuotias ja kuuden vuoden kärsimyskamppailun jälkeen vihdoin saanut sisäisen rauhan siitä, että aion erota vl-liikkeen opeista ihan "julkisesti". Nämä keskustelupalstat ovat auttaneet siinä taistelussa ratkaisuni jälkeen. En ole vielä sanonut asiasta muille kuin rakkaalle miehelleni (vl, jolle asiani aiheuttaa suurta ahdistusta). Minusta tuntuu vahvasti siltä, että minun pitäisi saada jonkinlaista turvaverkkoa ympärilleni ennenkuin voin ilmoittaa tästä muille läheisilleni. Terapian olen jo aloittanut, mutta muuten minulla ei ole yhtään vl-liikkeen ulkopuolista ystävää. Tuntuu, että jään niin täysin yksin ja tyhjän päälle, että en tiedä jaksanko sitä.

Kysymykseni kuuluukin, mistä tämän ikäinen ex-vl työssä käyvä kahden lapsen äiti, voi vielä saada ja löytää uusia ystäviä? Olisiko jollakin minulle ideoita? Tunnen kyllä naapuriäitejä yms., mutta heistä ei ole tullut ystäviäni. Olen käynyt jumpissa yms, mutta kaikki tulevat niihin jo ystävien kanssa eikä käymissäni paikoissa ole ollut luontevaa sijaa löytää uutta ystävää. Vl-piireissä minulla oli aikanaan todella laaja ystäväpiiri, mutta se on harventunut viime vuosina vain muutamaan. He hyväksyvät minut sellaisena kuin olen, mutta kaipaisin myös vl-liikkeen ulkopuolisia ystäviä.

Kiitos jo etukäteen kovasti avustanne, jota kaipaan kipeästi!

Vs: Pakokauhu vl-yhteisöstä eroamisen jälkeen 15.08.2012 09:50 #50

• Ystävyydestä hahmo
  • Ystävyydestä
Hei, ongelmasi tuntuu kovasti tutulta. Olin itse samassa tilanteessa kuutisen vuotta sitten. Myös mies jätti liikkeen joten mulla oli helpompi tilanne siinä suhteessa. Ei ole mitenkään yksinkertaista löytää ystäviä tässä tilanteessa. Mutta voin vakuuttaa sinulle, että niitä alkaa sitten löytyä. Kerronpa miten itse olen selviytynyt. Mulla työpaikalta on löytynyt kivoja samanhenkisiä tyyppejä. Työpaikan riennoista itse aloitin. Samoin mies löysi työtutuistaan pari ihmistä joiden kanssa ollaan sitten pariskuntanakin harrastettu yhdessä asioita. Lapsenne ehkä ovat vielä pieniä. Lasten kanssa liikkuessa eri harrastuksissa me ollaan saatu tuttuja ja jopa ystäviä, esimerkiksi muskarista. Aina voi mennä kahville jonkun puolitutunkin kanssa. Mies on saanut yhden hyvän ystävän ex-vl tapaamisissa käydessään. Ehkä se on niin että todella tärkeitä ja läheisiä ystäviä ei voikaan olla kovin monta. Muista että toivoa on, ja olet menossa oikeaan suuntaan kun saat olla oma oikea itseesi ihmissuhteissa. Se on loppujen lopuksi ainut perusta ystävyyssuhteissakin. Tsemppiä ja rohkeutta sinulle, ja kaikkea hyvää elämämäsi.
Sivu luotiin ajassa: 0.482 sekuntia