Keskustelu

Hakomaja.net

Tervetuloa, Vieras

AIHE: Insestiepäilyt ulottuvat vl-liikkeen johtotasolle

Vs: Insestiepäilyt ulottuvat vl-liikkeen johtotasolle 16.01.2011 18:34 #101

• minja hahmo
  • minja
  • POISSA
minä väitän että ihminen tunnistaa, mikä koskettaminen on hyvää ja mikä huonoa. Sen tunnistaa siitä, mikä koskettaminen tuntuu hyvältä ja mikä huonolta. Lapsella ei ole yleensä sellaisia käsitteitä käytössä kuin seksuaalinen häirintä tai koskettelu, vaan lapsi tunnistaa "väärän" kosketuksen siitä, että se tehdään salassa, kosketuksen kesto on liian pitkä, siihen liittyy lahjontaa, uhkailua tms.

aikuinen isä, joka ilman seksuaalista halua, halaa tytärtään tietää halaavansa välittämisen vuoksi ja todennäköisesti lapsi, jota ei ole satutettu, tulkitsee tämän aivan oikein. POmo, joka kannustukseksi puristaa olkapäätä tms. saa viestinsä todennäköisesti läpi.

KOsketukset, puheet, ilmeet ja eleet, kaikki ne yhdessä sekä aiemmat kokemukset samasta henkilöstä, auttavat tulkitsemaan asioita "oikein".

Seksuaalista hyväksikäyttöä kokenut lapsi voi myöhemmin elämässä tulkita asioita helposti seksuaalisiksi, varoa esim. läheistä kanssa käymistä miehien kanssa, varsinkin jos tilanne tuo takaumia mieleen.

Mut väittäisin, ettei ihmisten tarvitse nyt pelätä sitä et voiko ylipäätään koskea. Eräs seksuaalisesti hyväksikäytetyn lapsen äiti sanoi minusta hyvin, että lasta voi näissä asioissa neuvoa niin, että niistä pitää sanoa vanhemmalle, jos joku koskettaa niin, että se tuntuu pahalta, epämääräiseltä, herättää surua, häpeä tms. hyvä koskettaminen ei aiheuta tällaisia tunteita.
Käyttäjät eivät voi enää kirjoittaa viestejä.

Vs: Insestiepäilyt ulottuvat vl-liikkeen johtotasolle 16.01.2011 19:12 #102

• Reflektio hahmo
  • Reflektio
  • POISSA
X-vl kirjoitti:
Jos uuden pääsihteerin huoli oli aiheellinen ja luonnollinen, niin otan aiemmat sanani takaisin. Ehkä minä itse olen käsittänyt tämän vl-ongelman väärin?

Seuraopetuksessa kuullaan tosiaan vain niitä puheenvuoroja, joiden mukaan vastakkaista sukupuolta oleva onnitteluhalaus olisi sopimatonta. Päinvastaista mieltä oleviakin henkilöitä vl-piireissä on pilvin pimein, myös puhujissa. He vain jostakin vaikenevat. Niinpä uuden pääsihteerin avoin pohdinta oman perheen käytännöstä edustaa raikasta poikkeusta, ja voin antaa tuolle pohdinnalle arvoa.
Toki itsekin voin ottaa sanani takaisin, jos olen käsittänyt sanomisensa aivan väärin.

Saaraleena kirjoitti:
Et kai nyt tarkoita sitä, että lapsikin voi tulkita väärin? Silloinhan esim. Kajaanissa tuomittu vl-mies voi ihan aiheellisesti väittää, ettei hänellä ollut seksuaalista tarkoitusta.

Lapsikin voi tulkita periaatteessa väärin, jos on joutunut seksuaalisen häirinnän kohteeksi lapsuudessaan. Tällainen lapsi siis tulkitsee esim. olalle koskettamisen seksuaaliseksi, vaikka ei seksuaalista tarkoitusta olisi ollutkaan.
Mikäli nyt puhutaan samasta tapauksesta, Kajaanin tapauksessa oli julkisuudessa olleiden tietojen mukaan kyse miehen taholta erilaisesta käyttäytymisestä eli lapsi ei tulkinnut miehen tekoa vääristyneesti.
Ajattelen, olen siis olemassa?

Vs: Insestiepäilyt ulottuvat vl-liikkeen johtotasolle 16.01.2011 19:14 #103

• Reflektio hahmo
  • Reflektio
  • POISSA
Olit minja samaan aikaan kirjoittanut hyvää pohdintaa asiasta:)
Ajattelen, olen siis olemassa?

Vs: Insestiepäilyt ulottuvat vl-liikkeen johtotasolle 16.01.2011 19:51 #104

• x-vl hahmo
  • x-vl
  • POISSA
Reflektio

Minä katson vl-seksiopetusta ja -kasvatusta sellaisten lasien läpi, että näen lähes kaikessa sen aiheuttamia kieroutumia. Varsinkin SRK-mielisten kirjoituksissa. :sick:

Vs: Insestiepäilyt ulottuvat vl-liikkeen johtotasolle 16.01.2011 20:23 #105

• Anonyymi hahmo
  • Anonyymi
Olisi hyvä että olisi tietoa. Seksuaalinen häirintä ja seksuaalinen hyväksikäyttö ovat kaksi eri tason asiaa.

Lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö ei aina ole pedofiliaa, sillä hyväksikäyttörikokseen voi syyllistyä myös ei-pedofiili, ns.”normaali” mies. Tavallisimmin hyväksikäyttäjä on mies ja hyväksikäytetty on tyttö. Hyväksikäyttäjä voi olla kuka tahansa, mikä usein vaikeuttaa myös hyväksikäytön paljastumista.

Seksuaalinen hyväksikäyttö tulee ilmi sitä epätodennäköisemmin, mitä läheisemmät välit lapsella tai nuorella on hyväksikäyttäjäänsä. Varsinkin perheen sisäisissä hyväksikäyttötilanteissa ilmitulo todennäköisesti viivästyy tai seksuaalinen hyväksikäyttö jää kokonaan paljastumatta. asiantuntijoiden mukaan vain 10% näistä rikoksista paljastuu koskaan.

Vs: Insestiepäilyt ulottuvat vl-liikkeen johtotasolle 17.01.2011 16:58 #106

• ihmeellistä selittelyä hahmo
  • ihmeellistä selittelyä
Hämmästyttää nämä kertakaikkiset selittelyt pedofilian ja insestin tekijöiden puolustamiseksi; eikö tässä uskonnollisessa lahkossa ole mitään selkärankaa tai moraalia? En ole tiennyt, että tällaista silmien ummistamista on edes olemassa.

Vs: Insestiepäilyt ulottuvat vl-liikkeen johtotasolle 21.01.2011 17:42 #107

• inhottavaa salailua hahmo
  • inhottavaa salailua
Miksi vl-pedofiiliasiaan ei puututa pomojen/puhujien taholta, ovatko he itse asian uhreja ja myös toimijoita?

Vs: Insestiepäilyt ulottuvat vl-liikkeen johtotasolle 21.01.2011 19:46 #108

• harmaa_sielu hahmo
  • harmaa_sielu
www.iltasanomat.fi/kotimaa/Insestisyytet...ihin%20oikeudessa/art-1288362003875.html

Insestistä syytetyt vanhoillislestadiolaiset miehet saapuivat käräjäoikeuteen naamioituneina mustiin pipoihin.
Naamiopipot olivat keskenään lähes identtiset ja peittivät heidän päänsä kokonaan.

Syytteet luettiin, kun jutun varsinainen käsittely alkoi iltapäivällä Espoon käräjäoikeudessa.

Vanhempaa miestä syytetään ainakin törkeästä raiskauksesta, nuorempaa miestä törkeästä ja perusmuotoisesta lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä.

Vanhempi mies on vaikuttanut vanhoillislestadiolaisessa herätysliikkeessä, ja on toiminut mm. suuren kaupungin rauhanyhdistyksen puheenjohtajana.

Nuorempi mies on hänen lähisukulaisensa.

Rikosepäilyistä ensimmäisenä kertoneen Helsingin Sanomien mukaan myös raiskausten uhri on lestadiolaisvaikuttajan lähisukua.

Jo aamulla pidetyssä valmisteluistunnossa oikeus oli määrännyt käsittelyn, asiakirjat ja uhrien henkilöllisyydet salassa pidettäviksi 60 vuoden ajan. Tarkoituksena on uhrien intimiteetin suojeleminen.

Salassapito ei estä oikeutta antamasta itse tuomiota kokonaan tai osittain julkisena.

Helmikuulle kestävässä oikeudenkäynnissä kuullaan lukuisia todistajia.

Vs: Insestiepäilyt ulottuvat vl-liikkeen johtotasolle 21.01.2011 21:25 #109

• hyshys hahmo
  • hyshys
  • POISSA
oskarijuurikkala.files.wordpress.com/2010/04/hyvaksikayton_haaste.pdf lestadiolaisuutta on sanottu katolilaiseksi lahkoksi luterilaisessa kirkossa. Avaisiko tämä minkään laista ymmärrystä tähän asiaan.

Vs: Insestiepäilyt ulottuvat vl-liikkeen johtotasolle 22.01.2011 19:30 #110

• x-vl hahmo
  • x-vl
  • POISSA
Hyssi!

Mitä Sinulle tuli mieleen tuon linkin takana olevasta kirjoituksesta?

Minusta se oli jotenkin vastenmielinen? :blink:
Sivu luotiin ajassa: 0.960 sekuntia