Keskustelu

Hakomaja.net

Tervetuloa, Vieras

AIHE: Suvijuhlien 2011 tiimoilta

Suvijuhlien 2011 tiimoilta 24.06.2011 06:06 #1

• oloneuvos
  • mikki hahmo
  • mikki
  • POISSA
ylhäältä johdettua autoritääristä demokratiaa aitoon ja ainoaan oikeaan tyyliin? Tyylinvalinnan perustelut vaan ontuvat oikeaan demokratiaan tottuneen mielessä...

<<<<< Vanha kaarti pitänee pintansa SRK:n johdossa

Pekka Mikkola Kaleva
OULU
Pedofiliaskandaalin aiheuttama tyytymättömyys rauhanyhdistysten keskusyhdistyksen SRK:n johtoa kohtaan ei johda merkittäviin henkilömuutoksiin edessä olevassa vuosikokouksessa. Johtokunnan 24 jäsenestä erovuoroisia on kuusi, ja tuossa joukossa on ilmennyt jatkohaluja. Tuen antamista entiselle johtokaartille ja yhtenäisyyden osoittamista ulospäin on pidetty tärkeänä kriisissä, johon hyväksikäyttötapaukset likkeen pudottivat.

Liikkeen vuosikokous pidetään viikon päästä lauantaina Lumijoen suviseurojen yhteydessä.

Vanhoillislestadiolaisuudessa sisäistä keskustelua on viime vuosina käyty vilkkaasti. Merkittävänä areenana ovat olleet internetin keskustelupalstat ja blogit. Moni liikkeen uudistumista toivova lestadiolainen kokee edelleen, että vapaata keskustelua kipukohdista ei voi käydä. Liikkeen aktiivijäseniin kuuluva pohjoissuomalainen mies valittelee, että kysymysten esiin nostaminen ei johda keskusteluun varsinaisesta asiasta vaan kysyjän hengellisestä tilasta.

Huhtikuun alussa SRK:n pääsihteerinä aloittanut Tuomas Hänninen vakuuttaa, että keskustelua voidaan käydä. Hän jopa rohkaisee siihen, "kysellen, ei kyseenalaistaen".

Liikkeen kriisiä Hänninen ei kiistä. "Nämä tulevat tietyllä syklillä", hän sanoo. >>>>>

Sunnuntailiitteessä (tabloidi) kokonaista 6 sivua lisää tätä "autuutta". Julkaisutapa Hakomajaan mietinnässä (referointi / skannaus jäsenille).
musisoi edelleen, kun ei ymmärrä lopettaakaan
...mutta vakavammin : <Herra, Sinä tiedät paremmin kuin minä, että olen tulossa vanhaksi. Suojele minua tulemasta liian puheliaaksi ja ajattelemasta, että minun on sanottava painava sanani joka asiassa ja joka tilaisuudessa>
Käyttäjät eivät voi enää kirjoittaa viestejä.

Vs: Suvijuhlien 2011 tiimoilta 24.06.2011 06:09 #2

• oloneuvos
  • mikki hahmo
  • mikki
  • POISSA
referointi uutisesta... tainnut budjetista unohtua kolehdit ja uhrilahjat, painotuotteiden myynti yms, jotka kolisevat suoraan johonkin kassaan?

Herättäjäjuhlat vs suviseurat (Kaleva 13.6.2011 - toimittajat Antti Ojala ja Anniina Mustalahti)

Herättäjäjuhlien talous

- päävastuu: paikallinen juhlatoimikunta + Herättäjä-yhdistys + paikallinen srk
- budjetti 0,5 milj€
- suurin tulolähde ravintola 200 000€, tuloja myös teltta- ym. paikoista
- kaikki myynti yhdistyksen piikkiin
- srk-yhtymän avustus 100 000€, kaupungin avustus 40 000€
- 5-6 rekkalastia kalustoa
- suurimmat menoerät: ruoka-aineet, juhlakenttä
- 1500 vapaaehtoista (puute näkyy tuloksessa), palkattuja kourallinen
- veroton yleishyödyllinen yhteisö, tulot verovapaita
- tulos: kymmenien tuhansien tappio - 100 000€ voitto, yhdistyksen vuosibudjetti 2,5milj€
- paikallisia palveluja käytössä, 2-3milj€
- 30 000-40 000 kävijää

Suviseurojen talous
- järjestäjä SRK, käytännön järjestelyt: paikallisyhdistykset
- budjetti 3milj€
- tuloista 2/3 ravintoloista, myös teltta- ym. paikoista
- kaikki myynti yhdistyksen piikkiin
- pankkilainaa haetaan 400 000-500 000€, takaisinmaksu tapahtuman jälkeen
- suurimmat menoerät: ruoka-aineet, alue ja teltta- ym. vuokrat, esiintyjille pienet palkkiot ja matkakulut
- talkoovuoroja 10 000 ennakkoon ja 9 000 tapahtuman aikana, palkattuja kaksi kahden kuukauden ajan
- veroton yleishyödyllinen yhteisö, tulot verovapaita
- tulos viime vuonna 250 000€, 80% yhdistyksille ja 20% konttorille, joka jakaa ne edelleen
- suurin tuotto: henkinen pääoma kuten tunnettuus
- paikallisetkin hyötyvät tapahtumista
- odotus: 76 000 kävijää
...mutta vakavammin : <Herra, Sinä tiedät paremmin kuin minä, että olen tulossa vanhaksi. Suojele minua tulemasta liian puheliaaksi ja ajattelemasta, että minun on sanottava painava sanani joka asiassa ja joka tilaisuudessa>

Vs: Suvijuhlien 2011 tiimoilta 24.06.2011 06:11 #3

• oloneuvos
  • mikki hahmo
  • mikki
  • POISSA
<<<<< Suviseurojen kutsuvieras
(viite: Rauhan Tervehdys nro 21 23.6.2011, sivu 2. Sivujen 12-13 aukeama on pyhitetty jokavuotiselle vl-pyhiinvaellukselle)

"Nyt on mahdollista havainnoida mitä vanhoillislestadiolaisten seuroissa opetetaan ja miten tuo opetus voi ihmisissä parhaimmillaan vaikuttaa."

Suviseuraorganisaatio on tehnyt mittavan työrupeaman. Usean vuoden kestänyt puurtaminen saavuttaa tavoitteensa kun viikolla 26 Lumijoen pieni kunta muuttuu muutaman päivän ajaksi asuntovaunukaupungiksi.

On ymmärrettävää että suururakka hämmästyttää ja herättää kysymyksen, onko hommassa mitään järkeä. Asia avautuukin paremmin uskon kuin järjen kautta.

Suurtapahtuman mittasuhteet saattavat hämätä ja vierailijan huomio kohdistuu epäoleelliseen. Massiivisuuden ja kansainvälisyyden varjoon voi jäädä itse tapahtuman tarkoitus. Käy kuin entiselle peräkylän miehelle ison talon häissä, että juhlapöytää ihastellessa unohtui itse asia eli syöminen. Suviseurajärjestelyiden päätarkoitus on aivan sama kuin pienissä ja vaatimattomissa pirttiseuroissa eli seurapuheet.

Vastuuvuorossa olevien rauhanyhdistysten organisoimaan seuratapahtumaan on liitetty myös muutamia SRK:n tilaisuuksia. Puhujien ja seurakuntavanhinten kokous perjantaina sekä SRK:n vuosikokous lauantaina ovat niistä merkittävimpiä. Lisäksi SRK järjestää varsinaisena seura-aikana tiedotusvälineille kaksi tiedotustilaisuutta.

Suviseurojen avajaisten jälkeen on kutsuvieraslounas, johon on kutsuttu kirkon sekä yhteiskunnan taholta merkittäviä yhteistyökumppaneita. Tietenkin myös Lumijoen suviseuraorganisaation päätoimikunta on kutsuvieraiden joukossa.

Seurojen varsinainen kutsuvieras on sanankuulija. Seurajärjestäjien työtä ohjaa ajatus, että tilaisuus palvelisi mahdollisimman hyvin juuri sanankuulijavierasta. Pyritään tiedostamaan ja poistamaan myös ne tekijät jotka häiritsevät kutsuvieraan asettumista sanan kuulijaksi.

Seuraorganisaatio on kuin Martta joka mahdollisti sen, että Maria saattoi asettua kuuntelemaan. Ravintolatoimintaa pyritään kehittämään joustavammaksi niin että ruokailu voisi tapahtua vaivattomasti. Terveydenhuoltopalveluiden tulee toimia sairaustapauksissa ja järjestyksenvalvonta huolehtii siitä, että on turvallista ja esimerkiksi riittävä
yölepo olisi mahdollinen.

Lumijoen suviseurat ovat nyt vuorostaan ja tarkoituksellisesti juuri Pohjois-
Pohjanmaalla. Suviseuraorganisaatio toivoo että se voisi palvella seuroissa
juuri lähialueen ihmisiä. Kutsuvieras on myös se joka uteliaisuuttaan on tullut paikalle ihmettelemään ja asettuu hetken aikaa kuulijaksi. Nyt on mahdollista havainnoida mitä vanhoillislestadiolaisten seuroissa opetetaan ja miten tuo opetus voi parhaimmillaan ihmisessä vaikuttaa.

TUOMAS HÄNNINEN
Kirjoittaja on Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistyksen (SRK) pääsihteeri. >>>>>

Vs: Suvijuhlien 2011 tiimoilta 24.06.2011 09:21 #4

• oloneuvos
  • mikki hahmo
  • mikki
  • POISSA
Kalevan Sunnuntai-liitteestä 24.2011:

<<<<< REPORTAASI: VANHOILLISLESTADIOLAISEN LIIKKEEN TILA

Herätysliike tuli tienhaaraan

Pekka Mikkola TEKSTIT

Vanhoillislestadiolaisuus elää pahinta kriisiään vuosiin. Pedofiliaskandaalin jälkeen moni liikken jäsen perää avoimen keskustelun todellista sallimista.
SRK:n pääsihteeri Tuomas Hänninen vakuuttaa, että sitä käydään jo.
Kriitikoiden mielestä sivuasioista on tehty herätysliikkeessä tärkeiimpiä.
Vanhoillislestadiolainen äiti kysyy, mikä yhteys hiusten värjäämisen kiellolla on pelastuksen kanssa. >>>>>

...ja pari skannausta reportaasin lopusta. Haastattelun julkaisutapa ja -paikka allekirjoittaneella edelleen mietinnässä.
Hyvää Juhannusta kaikille säädyille! :woohoo:
Liitetiedostot:

Vs: Suvijuhlien 2011 tiimoilta 27.06.2011 04:34 #5

• oloneuvos
  • mikki hahmo
  • mikki
  • POISSA
Kunnon "yhden tapauksen" suvijuhla-buffia.... näitä kertomuksia lahkossa riittää!
Laitan yksittäistapauksen uutisen jatkoksi suvijuhlaketjuun, jossa luutnatti evp. vakuuttaa koko huru-ukkoköörin seisovan yhtenäisenä "paavinsa" takana ja haluavansa erovuoroisenakin jatkaa tällaien toiminnan tukemista. Koskahan näistä "yksittäisistä" tulee systemaattista? Liikkeen yhtenäisyyttähän nämä tukevat...

(nettikalevekin heräsi eli linkki: www.kaleva.fi/uutiset/lestadiolaispappa-...keuteen-nayta-kommentit/904016#kommentit - lisättiin kommenttiosion näkyminen uutisen perässä - vääntöä on ku pohojalaisisa paineisa! ...perinteisin argumentein... tilausperumisuhkailuin jne - maailma muuttuu mutta SRK-lahkossa kaikki hyvin!? )

Kaleva 27.6.2011

<<<<< Anteeksipyyntö viivytti apua

Ex-lestadiolainen kertoo kokeneensa perheensä insestikohun myötä, kuinka liike toimii toisin kuin opettaa

"Lopettamisen sijaan pappa oli vuosien saatossa siirtynyt lastensa lähentelystä lastenlastensa lähentelyyn."

Susanna Kemppainen Kaleva
OULU
Pohjoissuomalaisessa vanhoillislestadiolaisessa suvussa kuohui.

Lapsenlapsi oli paljastanut äidilleen papan lähennelleen häntä seksuaalisesti.

Tieto oli isku vasten tiiviin perheen kasvoja. Ei niinkään siksi, että laps oli joutunut järkyttävien tekojen kohteeksi vaan ennen kaikkea siksi, ettei pappa ollukaan lopettanut lähentelyjään.

Elettiin kevättä 2006. Parikymmentä vuotta aikaisemmin pappa oli yllätetty kesken lapsensa lähentelyn. Suvun kovistellessa pappaa tämä oli myöntänyt lähennelleensä tyttäriään, pyytänyt sitä anteeksi ja vannonut, ettei tee niin enää koskaan.

Sitten koitti kevät 2006. Paljastui, että lopettamisen sijaan pappa oli vuosien saatossa siirtynyt lastensa lähentelystä lastenlastensa lähentelyyn. Pisimmillään vakavat seksuaaliset teot olivat jatkuneet yli vuosikymmenen.

Vakava ongelma ei ollutkaan poistunut lestadiolaissuvun sisäisellä sopimisella. Paikalle päätettiin kutsua Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistyksen (SRK) silloinen varapuheenjohtaja Olavi Voittonen, jonka kykyyn toimia asiassa oikein perhe luotti täysin. Voittonen valittiin puheenjohtajaksi 2007.

Kyneleet virtasivat, kun Voittosen korviin vuodatettiin suvun salaisuus toukokuisena iltana. Pappa oli aluksi hiljaa, hämillään. Lopulta hän myönsi väitteet oikeiksi.

Läsnä olleen sukulaisen mukaan Voittonen totesi, että asiassa on ylitetty rikoskynnys. Hän kertoo Voittosen tarjonneen monen tunnin vatvomisen jälkeen papalle kahta vaihtiehtoa. Asia joko vietäisiin rikosprosessiin tai papan tulisi hakeutua hoitoon. Ikämies tarttui hoitovaihtoehtoon ja pyysi tekojaan anteeksi.

Osa sukulaisista äimistyi. He tiesivät, mitä anteeksipyyntö yhteisössä tarkoittaa: katuvalle syntiselle on annettava anteeksi, eikä asiasta sovi enää jälkikäteen puhua. He kokivat, että hoitovaihtoehdossa ohitetaan laki ja että pappa selviää teoistaan liian vähällä.

Tuli saman vuoden syksy. Keväällä 2006 läsnä ollut sukulainen kysyi papalta, miten hänen hoitonsa etenee. "Se ei kuulu sinulle", hän kertoo papan ärähtäneen.

Sukulainen kertoo soittaneensa Voittoselle useaan otteeseen ja patistaneensa puheenjohtajaa tekemään asialle enemmän.

"Hän sanoi, ettei Suomessa voi pakottaa ketään hoitoon", sukulainen kuvaa Voittosen reaktiota. "Hän totesi, ettei voi tehdä asialle enempää ja vetosi siihen, että pappahan oli pyytänyt anteeksi", hän kertoo Voittosen sanoneen.

Sukulaisen mukaan Voittonen alkoi kysellä hänen sielun tilaansa sekä sitä, ovatko hänen omat asiansa kunnossa, kun moista pitää jatkuvasti kysellä.

Sukulainen ei enää uskonut Voittosen kykyyn hoitaa asiaa, vaan vei sen lastensuojeluviranomaisille, joiden kautta asia eteni hänen käsityksensä mukaan viimeinkin poliisin tietoon. Myös lapset pääsivät tämän myötä ammattiavun piiriin.

Osa asettui tukemaan pappaa, osa seisoi lasten puolella. Voittoselle soitellut sukulainen päätti erota liikkeestä. Hän koki, että toisin kuin väitetään, sen sisällä voidaan ohittaa laki anteeksi antamalla. Tätä hän ei voinut hyväksyä.

Nyt suviseurojen alla suurimmat kuohut lestadiolaissuvussa ovat laantuneet. Liikkeen jättäneen mieli on tyyni, sillä hän kokee päässeensä viimeinkin elämään rehellistä elämää. Hän myöntää kaipaavansa ajoittain yhteisöön, jonka sydämessä on kasvanut ja elänyt koko ikänsä.

Tapa, jolla yhteisö kohtelee hyväksikäytön uhreja on hänelle kuitenkin liikaa. Asetelma on täysin vääristynyt, hän suree. Hänestä uhreja pitäisi tukea kaikin voimin eikä suinkaan hyssytellä hyväksikäyttöä.

"Tosiasiat ovat tosiasioita. Jos niistä ei kärsi puhua, jokin on pahasti pielessä."

Sukulaisen mukaan SRK on vuosien ajan aikonut pitää hänen sukunsa kanssa tapahtumista palaveria. Se on kuitenkin siirtänyt palaverin ajankohtaa kerta toisensa jälkeen. "Jään odottamaan, kuinka sen käy."

Jutun tietolähteenä ollut sukulainen esiintyy poikkeuksellisesti nimettömänä.

==========================================
Pappa voi saada vuosien vankeustuomion

Poliisi on tutkinut useita papan tekemiksi epäiltyjä rikoksia, jotka ovat kohdistuneet kolmeen lapseen.

Yhden lapsen kohdalla poliisi epäili pappaa lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä ja sukupuolisiveellisyyttä loukkaavasta käyttäytymisestä lasta kohtaan. Rikosten epäiltiin tapahtuneen vuosina 1996-2001.

Toisen lapsen kohdalla poliisi epäili pappaa seksuaalisesta hyväksikäytöstä ja sukupuolisiveellisyyttä loukkaavasta käyttäytymisestä lasta kohtaan, Rikosten epäiltiin tapahtuneen vuosina 1992-2003.

Rikostutkinnan päätyttyä syyttäjä teki kahden lapsen osalta syyttämättäjättämispäätökset.
Perusteena oli se, että niiden syyteoikeus oli vanhentunut.
Päätöksessä ei otettu kantaa siihen, olisiko tapauksissa löytynyt riittävästi näyttöä syytteen nostamiseen, jos syyteoikeus ei olisi vielä vanhentunut.

Kolmannen lapsen osalta syyttäjä on nostanut pappaa vastaan syytteen. Hän katsoo tämän syyllistyneen lapsen seksuaaliseen hyväksikäyttöön vuosina 2002-2004. Asia etenee käräjäoikeuteen myöhemmin.

Lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä voi saada neljästä kuukaudesta neljään vuoteen vankeutta. >>>>>>

Pj:n kannanotto "seuraavassa osassa"....
Viimeksi muokattu: 27.06.2011 06:50 : mikki. Syy: linkin edit

Vs: Suvijuhlien 2011 tiimoilta 27.06.2011 04:55 #6

• oloneuvos
  • mikki hahmo
  • mikki
  • POISSA
Näin vastaa suvun asiasta vastaava vastuullinen vastuunkantaja:
(kuinkas ollakaan lukijalle tuli mieleen lapsuuven mato-onkihäppening: mehukkain mato kiemurteli ohi ongenkoukun ja putosi... niinpä koko matopurkki sai lentää jokeen!)

<<<<< "En ota kantaa asiaan"

Susanna Kemppainen Kaleva
OULU
SRK:n puheenjohtaja Olavi Voittonen ei halua kommentoida toukokuussa 2006 lestadiolaisperheen kotona pidetyn tilaisuuden sisältöä ja toimintaansa tuossa tilanteessa.

Voittonen vastasi toistuvasti samalla lauseella asiaa koskeviin Kalevan kysymyksiin.

"Kyseisen henkilön (pappa) asiat ovat olleet osittain toimenpiteideni johdosta viranomaisten hoidossa vuodesta 2006", hän sanoo.

Voittonen ei halua täsmentää, minkä viranomaisen tietoon hän asian vei. Asiaa ei voi tarkistaa lastensuojeluviranomaisilta, koska lastensuojeluilmoitukset ovat sisältöineen salassa pidettäviä.

Poliisin asiakirjoissa puolestaan Voittosen nimi ei näy ilmoittajana papasta tehdyssä rikosilmoituksessa, eikä se ole tullut myöskään tapauksen syyttäjää vastaan missään vaiheessa.

Voittonen ei halua kommentoida myöskään puhelua, jonka sisällöstä sukulainen kertoo.

"Asia liitty poliisille jätettyyn SRK:n johtoon kohdistuvaan tutkimuspyyntöön, ja sen johdosta en ota kantaa asiaan", on hänen toinen koko juttuun liittyvä kommenttinsa.

Oulun poliisi on ilmoittanut päättävänsä syksyllä, onko tutkintapyynnön perusteella syytä aloittaa rikostutkinta.

Joensuulaisen yksityishenkilön tekemässä tutkintapyynnössä poliisia on pyydetty selvittämään, ovatko Olavi Voittonen ja SRK:n edellinen pääsihteeri Aimo Hautamäki syyllistyneet rikokseen yllyttämiseen tai muuhun lainvastaisuuteen, kun he ovat esittäneet SRK:n ainoana hyväksyttävänä näkemyksenä maallikkojen rippisalaisuuden ehdottomuuden.

Tutkintapyynnön tekijän mukaan kyseinen näkemys on liikkeessä viety käytäntöön niin, että törkeät lasten hyväksikäyttörikokset on jätetty ilmoittamatta viranomaisille tai niitä harvoja, jotka ovat kääntyneet viranomaisten puoleen, on leimattu tai painostettu.

Hän pyysi poliisia tutkimaan myös sen, ovatko SRK:n johtokunnan nykyiset 24 jäsentä syyllistyneet lainvastaiseen tekoon hyväksyessään Voittosen ja Hautamäen toiminnan. >>>>>

Vs: Suvijuhlien 2011 tiimoilta 27.06.2011 15:44 #7

• saaraleena hahmo
  • saaraleena
  • POISSA

Vs: Suvijuhlien 2011 tiimoilta 28.06.2011 15:09 #8

• saaraleena hahmo
  • saaraleena
  • POISSA

Vs: Suvijuhlien 2011 tiimoilta 29.06.2011 05:20 #9

• oloneuvos
  • mikki hahmo
  • mikki
  • POISSA
Kaleva 29.6.2011: oman tutkivan journalismin lisänä Kaleva käyttää ulkopuolisiakin, koska näitä lestatiolaisuuden "yksittäisiä kipupisteitä" riittää. Jokohan huomenna uutisoidaan lahkon seksuaalivähemmistöistä, pakkosynnytysopista, maallikkoripistä tms.... näitähän yksittäisselvittämättömyyksiä piisaa!?

<<<<< Naisen asema on lipeä aihe

Näkemykset osallistumisesta ja toiminnasta jakavat myös lestadiolaisia

Susanna Ihanainen-Alanko STT
JYVÄSKYLÄ
Vanhoillislestadiolaisuus on suurin evankelisluterilaisen kirkon sisäinen herätysliike.

Liike ei kannata naispappeutta, eivätkä naiset puhu seuroissa.

Naisen asemasta on vaiettu liikkeen sisällä pitkään. Keskustelu siitä on heräämässä. Johanna Lumijärvi ja Mari Leppänen havainnollistavat ennen viikonlopun Suviseuroja, mistä keskustelussa on kyse.

Johanna Lumijärvi on 46-vuotias vanhoillislestadiolainen teologian maisteri ja yliopisto-opettaja. Hänellä ei ole perhettä, mutta hän on 10-lapsisesta perheestä ja 39 lapsen täti.

Vanhoillislestadiolainen Mari Leppänen, 32, on filosofian maisteri ja pian myös teologian maisteri. Hän valmistelee väitöskirjaa naisen asemasta liikkeessä. Leppäsellä on kolme lasta.

=======================================
Naisten asema oli vahvempi 1800-luvulla

Naiset saarnasivat liikkeessä 1800-luvulla. Tuolloinen Pohjois-Suomen piispa Gustaf Johansson paheksui naisten aktiivista roolia.

Liikkeen perustaja Lars Leevi Lestadius puolusti naisten saarnaamista. 1800-luvulla monet liikkeen miehet puolustivat naisen vahvaa asemaa.

Liikkeen organisoiduttua naisen aktiivinen rooli kaventui. Liike halusi myös sopeutua vallitsevaan yhteiskuntaan ja naisen rooli puhujana ei ollut enää mahdollinen.

Lestadiolaisnaisia on tuomiokapitulien maallikkojäseninä ja seurakuntien luottamuselimissä. Vanhoillislestadiolaiset tekevät yhteistyötä naispappien kanssa esimerkiksi jumalanpalveluksissa.

Johanna Lumijärvi
Ongelmia ei ole

"Lestadiolaisuudessa nainenkin voi olla esimerkiksi pyhäkoulun tai rippikoulun opettaja. Olen itse opettanut kymmenillä rippileireillä.

Vanhempani ovat teologeja. Koen, että asioista voi keskustella vapaasti.

En näe naisten osallistumista liikkeen päätöksentekoon sukupuolikysymyksenä. Kyse on enemmän henkilökohtaisista ominaisuuksista.

Liikkeessämme kutsutaan naisiakin erilaisiin luottamus- ja opetustehtäviin.

Paikallisten rauhanyhdistysten johtokunnissa on naisia. On vain ajan kysymys, milloin heitä on myös valtakunnallisessa johtokunnassa.

Sukupuolta enemmän valtakunnallisissa elimissä painaa esimerkiksi alueellinen kattavuus. Naiskysymyksen ei pitäisi olla itsetarkoitus.

Sille, että nainen olisi seurapuhuja tai pappi, en näe raamatullisia perusteita. Vaikka Jeesus oli radikaali, ja hänellä oli hyviä ystäviä ja uskottuja sukupuolesta riippumatta, opetuslapsikseen hän ei kutsunut naisia.

Nainen voi toimia myös sairaalateologina, silloin, kun siinä ei vaadita pappisvihkimystä.

Vaikka vanhoillislestadiolaiset naiset eivät voi hakea pappisvihkimystä, heillä on muita paikkoja, myös kirkossa.

Seurakunatyöhön haluava nainen voi kouluttautua esimerkiksi nuoriso-ohjaajaksi tai diakoniksi."

Mari Leppänen
Yksi kohtalon kysymyksistä

"Kaikki naiset eivät voi hyvin vanhoillislestadiolaisessa yhteisössä. Liikkeessä opetetaan sukupuolten olevan tasa-arvoisia ja samanarvoisia, mutta tehtävät määräytyvät viime kädessä miesten kautta. Miehet toimivat puhujina ja pappeina, he tulkitsevat raamattua.

Osa varsinkin koulutetuista nuorista perheistä kokee ristiriitaisena, että perheen sisällä ja työelämässä vallitsee tasa-arvo, mutta liikken sisällä naiset eivät voi olla vaikuttamassa asioihin.

Suurin osa tutkimukseeni osallistuneista naisista toivoi liikkeen keskusorganisaation (SRK) päätöksentekoon naisia.

Nyt heitä ei ole SRK:n luottamushenkilöinä eikä keskeisinä viranhaltijoina. Haastattelemani naiset kokivat tärkränä, että naisten ääni saataisiin kuuluviin.

Teologian koulutuksella lestadiolaiset naiset eivät voi hakeutua papin tehtäviin. Jos on kutsumus, pitäisi olla mahdollista hakeutua papin työhön.

Toivon, että eri näkökannat tulisivat liikkeen sisällä kuulluuiksi. On tärkeää löytää keskusteluyhteys.

Liikkeen tulevaisuus kulminoituu paljolti naisen asemaan. Tämäkin liike on uudistunut kautta aikojen kriisien kautta.

Näen, että uudella pääsihteerillämme on halua käydä keskustelua." >>>>>

Pääsihteerin, luutnatti evp:n sanoin: "...kysyä saa, mutta ei kyseenalaistaa..." vaiko vastaten kysyen: "...mikä mahtaakaan olla oman silelusi tila?"

Vs: Suvijuhlien 2011 tiimoilta 29.06.2011 05:27 #10

• oloneuvos
  • mikki hahmo
  • mikki
  • POISSA
...perstuntumana on mahtavaa oleilla kesän ja maamme uskonnollisen tapahtumakeskipisteen seuduilla ja silti välttyä kaikelta muulta kuin mediakanssakäymiseltä ja tanssia siinä sivussa villejä sadetansseja! :evil:

Kirkon rakit ja pilarit
Kolumni
Pekka Mikkola Kaleva

(29.6.2011)
(viite: www.kaleva.fi/uutiset/muuten/kirkon-rakit-ja-pilarit/904197 )

"Enemmän tai vähemmän herätysliikeihmisten osuus kansasta nousee noin 20 prosenttiin."

Jos Oulun Rotuaarilla kulkevilta kysytään, mikä on herätysliike, niin todennäköisesti vastaukset ovat kirjavia. Kirkkoon tai uskontoon sen enemmistö kuitenkin liittänee.

Termin hämäryys ei ole ihme, sillä käsite ei ole tarkka edes asiantuntijoiden silmissä. Sen verran yksimielisyyttä on, että perinteisiä herätysliikkeitä katsotaan Suomessa olevan neljä: herännäisyys, evankelisuus, lestadiolaisuus ja rukoilevaisuus.

Siitä eteenpäin luvut alkavatkin heittää: neljän liikkeen jatkoksi liitetään kuitenkin yleensä viideskin, jota kutsutaan - ei järin oivaltavasti - viidesläisyydeksi. Paremmin liikkeen painotuksia kuvaavia nimityksiä ovat uuspietismi tai evankelioiva herätyskristillisyys.

Siihenkö sitten jäädään? No ei. Uudeksi herätysliikkeeksi on meillä määritelty ainakin rovasti Markku Koiviston johtama, jo omaksi kirkkokunnakseen irronnut Nokian herätys, ja Suomen helluntailaisuudessakin omaa joukkoa kutsutaan joskus herätysliikkeeksi.

Sitten on vielä mahdollista jakaa lestadiolaisuus ja viidesläisyys kahteen, kolmeen tai useampaan osaan. Eli neljä tai viisikään ei enää oikein riitä liikkeiden luvuksi. Niinpä esimerkiksi tutkija Hanna Salomäen äskettäisessä herätysliikkeitä käsittelevässä väitöskirjassa on tarkastelussa yhdeksän Suomessa toimivaa liikettä.

Yhteistä Suomen herätysliikkeille on se, että ne ovat nimensä mukaisesti kaikki syntyneet hengellisistä herätyksistä. Esimerkiksi herännäisyyden syntyhetkeksi katsotaan Iisalmen pitäjän Telppäs-niityn tapahtumat 1700-luvun lopussa. Tuolloin heinänteossa ollut väki "koki kuin suuri käsi olisi kaatanut maahan", alkoi puhua kielillä ja nähdä näkyjä.

Parissasadassa vuodessa tällaiset ilmiöt ovat liikkeessä ehtineet muuttua kavahdettavaksi kokemuskristillisyydeksi. Muutkaan vanhat liikkeet eivät ole enää samoja kuin syntyessään.

Tulevana viikonloppuna lestadiolaisuuden suurin ryhmä, vanhoillislestadiolaiset, on siis koolla valtavissa suviseuroissaan Lumijoella, evankelisen liikkeen väki ehkä kymmentuhantisena joukkona Raahessa, ja seuraavana viikonloppuna Ouluun kokoontuu parisenkymmentä tuhatta herännyttä eli körttiä.

Kolmen suuren juhlan osuminen näin lähelle toisiaan on harvinaista muttei oikeastaan ihme. Pohjois-Pohjanmaata sekä Keski- ja Etelä-Pohjanmaatahan on kutsuttu suomalaisten herätysliikkeiden kohtaamisalueeksi. Keskeisiä tuolla alueella juuri herännäisyys, evankelisuus ja lestadiolaisuus.

Salomäen selvityksen mukaan joka kymmenes suomalainen kuuluu johonkin herätysliikkeeseen. Lisäksi toinen kymmenesosa suomalaisista katsoo, että herätysliikkeet ovat vaikuttaneet heidän ajatteluunsa, vaikkeivät he liikkeeseen varsinaisesti kuulukaan.

Enemmän tai vähemmän herätysliikeihmisten osuus nousee kansasta siis noin 20 prosenttiin. Kevään eduskuntavaaleissahan viidenneksen äänisaaliilla otettiin jo reteästi oikeudet puhua koko kansan suulla.

Mutta mitä nuo liikkeet siis ovat?

Patavanhoillisia lahkoja, joissa naisilla on kahvinkeittäjän osa? Hurmosryhmittymiä, joissa aivot on nostettu narikkaan ja ukkoköörit määrittelevät suunnan? Hiipuvia perinneliikkeitä, joissa ikääntyvä kannattajakunta laulaa muille avautumattomia veisujaan? Kirkon rakkikoiria vai tukipilareita?

Tai "Käenpoikia kirkossa" niin kuin oli otsikoitu dosentti Esko M. Laineen kirjoitus tuoreimmassa Kotimaa-lehdessä.

Ennakko-odotuksia tai -luuloja on helppo käydä testaamassa, sillä hengellisiin kesätapahtumiin on vapaa pääsy, eikä jäsenkortteja kysellä, harvoin sielun tilaakaan. No, ehkä sentään puhujan pöntostä.

Tavallisuudesta poikkeavaa nähtävää on luvassa, sillä esimerkiksi suviseuroissa väkimäärä ja mittakaava ovat sitä luokkaa, että vastaavaa ei missään Suomen lähimaissakaan koe.

Kaikki kolme liikettä ovat kaiken lisäksi keskenään melko erilaisia, ja niin myös niiden juhlat.

Jos on nähnyt yhden juhlista, ei ole vielä nähnyt niitä kaikkia. >>>>>
Sivu luotiin ajassa: 0.166 sekuntia