Keskustelu

Hakomaja.net

Tervetuloa, Vieras

AIHE: Suvijuhlien 2011 tiimoilta

Vs: Suvijuhlien 2011 tiimoilta 23.07.2011 08:24 #71

• oloneuvos
  • mikki hahmo
  • mikki
  • POISSA
Kalevan Tekstarit:ssa "tekstiviestikampanja" jatkuu, liki puolet tänäänkin julkaissuista on "asiaa"! Keskustelun ja uutisoinnin lopettamisvaatimukset ovat onneksi niin "mennyttä aikaa", sillä keskeneräisiä juttujahan piisaa:

23.7: <<<<< Hyi Mooses! Pedofilian lisäksi vl-liikkeen sisällä on paljon mätää, muun muassa lasten jättäminen täysin vanhempien sisarusten vastuulle.
Kiitos >>>>>>

<<<<< Voiskiko jo lopettaa vl-keskustelun? Jokainen valitsee itse elämänsä - ja myös vastaa siitä.
Nyt riittää >>>>>>

<<<<< Vl ja 60-luku: palstatilaa rutkasti Kalevassa. Vl jäi, missä muut? Jumala johtaa.
Onnellinen >>>>>>

<<<<< Kun synnyt ja kasvat johonkin kulttuuriin, siitä irti pyristeleminen veisi aikaa koko elämän. On helpompi elää tässä mukana, vaikka vain löyhästi.
"vl" >>>>>>

<<<<< Eiköhän tämä vl-aihe ole jo käsitelty. Alkaa jo kyllästyttämään.
Riittää >>>>>>

<<<<< Arvoisa Räinä. Tutustuisit ensin kunnolla vl-liikkeen toimintaan, ennen kuin vaivaudut kirjoittelemaaan vasten totuutta.
Kommentaattoreita kyllä riittää >>>>>>

Toimitus sentään heräsi tutkimaan syvemmin bloggaajansa ajatustenvirran taustoja, taustavaikuttamista huomaamatta / huomioimatta. Tunnettuahan on "kirkon sydämen" vaikutusmetodit valtion tasolta, kunnan ja kirkon kautta talouteen jne. Tavallinen lukijahan ei uutisoinneitta ole niistä(kään) selvillä.

<<<<< Tukirahat anomuksesta

Herätysliikkeiden juhlia ei syntyisi ilman seurakunnan taloudellista tukea

"Herätysliikkeiden tulisi vastata juhliensa rahoittamisesta."
Rebekka Naatus
tiedottaja
Oulun seurakuntayhtymä

Minna Akimo Kaleva
OULU
Herättäjäjuhlien rahoitus on synnyttänyt vilkasta keskustelua sen oikeudenmukaisuudesta.

Oulun seurakuntayhtymän tiedottaja Rebekka Naatus perää Kaleva.fi-sivulla julkaistavassa Sielun silmin -blogissa avoimempaa keskustelua siitä, miten hengellisille kesäjuhlille myönnetään seurakunnan rahaa. Hänen mielestään on epäreilua, että "yksi herätysliike maksattaa ja järjestyttää juhlansa suurelta osin kirkon kustannuksin, kun muut niistä hoitavat hommat enimmäkseen itse."

"Mielestäni herätysliikkeiden tulisi vastata itse kesäjuhliensa järjestämisestä ja rahoittamisesta. Minusta kirkon vähenevät resurssit pitäisi jakaa siten, että kaikki seurakuntalaiset hyötyisivät siitä. Samaa keskustelua pitäisi käydä myös lähetysjärjestöjen rahoituksesta", Naatus sanoo.

Nettikeskustelijoiden mielestä rahoituksen tulee olla avointa. Osa vastaajista peräsi myös herätysliikkeiden tasapuolista kohtelua.

Toisaalta osa kiittelee, että Herättäjäjuhlat on tapahtuma, jonne voi mennä olematta körtti.

Hengellisille kesäjuhlille myönnetään seurakunnan rahoitusta, koska ilman tukea niitä ei saada paikkakunnalle.

Oulussa pidetyille Herättäjäjuhlille seurakuntayhtymä käytti suoraa rahallista tukea 100 000 euroa. Rahan lisäksi osa seurakunnan työntekijöistä työskenteli juhlien hyväksi, ja seurakunta palkkasi juhlien järjestelyyn myös kaksi määräaikaista työntekijää.

"Hengellisten kesätapahtumien järjestäminen vaatii rahaa ja ulkoisia puitteita, eivät ne muuten nouse pystyyn. Meille Herättäjäjuhlat on ollut yksi tämän vuoden päätapahtuma. Se on osa seurakunnan vuotuista toimintaa, johon käytettävä rahoitus on varattu budjettiin jo etukäteen", seurakuntien yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtaja Matti Pikkarainen sanoo.

Pikkaraisen mukaan 100 000 euron avustussumma on kokonaisuuteen suhteutettuna pieni. "Summa on alle prosentin seurakunnan kokonaismenoista. Vertailuna todettakiin, että esimerkiksi nuorten aikuisten toimintaan menee tuplasti enemmän rahaa", Pikkarainen sanoo.

Heinäkuun alussa Oulussa pidettyjen Herättäjäjuhlien kokonaisbudjetti oli noin puoli miljoonaa euroa. Juhlien järjestäjä Herättäjä-yhdistys saa rahaa myös myyntituloista.

Hengelliset juhlat saavat seurakunnan rahaa anomuksesta. Päätökset tehdään Oulun seurakuntien yhteisessä kirkkoneuvostossa. Pikkaraisen mukaan avustusperiaate on se, että rahaa annetaan vain Oulun seudulla järjestettäville tapahtumille. "Naapuripitäjän juhlia me emme rahoita", Pikkarainen sanoo.

Pikkarainen ei myöskään allekirjoita sitä, että körtit olisivat jotenkin etuoikeutetussa asemassa kirkon sisällä. "Körttiläisyydellä ei ole mitään privilegioita kirkossamme, pois sellainen väite. Siitä on tullut yläkäsite, jolla ei ole enää tarkaa sisällöllistä merkitystä", Pikkarainen sanoo.

Herättäjäjuhlien toimikunnan puheenjohtaja, kirkkoherra juhani Lavanko muistuttaa, että päätökset rahoituksesta ovat julkisia ja kokousasiakirjat ovat kaikkien luettavissa.

==============================
Yksi kirkon herätysliikkeistä

Herättäjäjuhlat pidettiin Oulussa heinäkuun alussa. Päätökset Herättäjäjuhlien hakemisesta Ouluun on tehty viisi vuotta sitten.

Juhlien organisoiminen ja järjestäminen on osa seurakunnallista työtä, jota tuetaan työllä ja rahallisesti.

Seurakunnan ja Herättäjä-Yhdistyksen lisäksi juhlien järjestäjänä toimi Oulun kaupunki.

Tapahtuman budjetti oli puoli miljoonaa euroa ja kävijöitä 20 000 - 30 000.

2012 Herättäjäjuhlat pidetään Isossakyrössä ja vuonna 2013 Haapajärvellä.

1800-luvulla alkunsa saaneen körttiläisyyden juuret ovat Pohjois-Savossa ja Pohjanmaalla >>>>>

Lukijalle ainakin tulee mieleen, että on olemassa valtakuntia valtakunnissa: siellä eivät päde normaalit lojaalius- ja moraali- tms. säännöt? Taustavaikuttaminen on ilmeistä. Silti monisyisistä erotaustoista löydetään "Älä alistu", kun vl:ien puolustajien ja vastustajien eroja kaikkien jupakoiden takia "pirun kirkosta" ei edes huomata?
Koskahan herätään kirkossakin huomaamaan harhaoppisten fundalistien vaikutus jäsenkatoon, "ulkopuolelle" kun se on jo aikoja sitten näkynyt?!

<<<<< Kirkosta eroaa yhä useampi oululainen

OULU
Vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana kirkosta on eronnut 617 oululaista. Määrä on huomattavasti suurempi kuin alkuvuonna 2010, jolloin kirkosta erosi 379 oululaista. Eroamisiin uskotaan vaikuttaneen maaliskuussa kohua herättänyt "Älä alistu" -kampanja.

Tarkkaa tietoa kampanjan vaikutuksesta ei kuitenkaan ole, sillä kirkon tietojärjestelmästä kerätään eroamistilastot talteen neljän kuukauden välein, ei päiväkohtaisesti.

Viime syksyn homoilta Ylen Ajankohtaisessa kakkosessa sai aikaan valtakunnallisen eroamisaallon. Aalto rantautui myös Ouluun, sillä viime vuoden syys-joulukuussa kirkosta erosi 2233 oululaista. Edellisvuonna vastaava luku oli 716.

"Yleensä eroamiset ovat muutoinkin painottuneet loppuvuoteen. Ihmiset havahtuvat siihen, että vuoden loppuun mennessä pitää erota, ettei seuraavana vuonna tarvitse maksaa kirkollisveroa", Oulun seurakuntayhtymän keskusrekisterin johtaja Veijo Koivula kertoo. Yhteensä viime vuonna kirkosta erosi 3019 oululaista. Vuonna 2009 määrä oli 1536. (Kaleva) >>>>>
musisoi edelleen, kun ei ymmärrä lopettaakaan
...mutta vakavammin : <Herra, Sinä tiedät paremmin kuin minä, että olen tulossa vanhaksi. Suojele minua tulemasta liian puheliaaksi ja ajattelemasta, että minun on sanottava painava sanani joka asiassa ja joka tilaisuudessa>
Käyttäjät eivät voi enää kirjoittaa viestejä.

Vs: Suvijuhlien 2011 tiimoilta 24.07.2011 09:41 #72

• oloneuvos
  • mikki hahmo
  • mikki
  • POISSA
Lukijalta, Kaleva 24.7.2011

kirjoittaja bloggaa: eliisapihlaja2.blogspot.com/

...muuan lause editoiden lainattuna: "Kun oma maailmankuva rakentuu pelkästään yhteisön äänen pohjalta, se on liian kapea-alainen."
...hullultahan tuo satumaisesta lukijasta tuntuu, että mielipidepalstalle kirjoitettaessa pitäisi olla provosoimatta tahallisesti tai tahattomasti ja käyttätyä kuin objektiivinen koulittu toimittaja - yleensähän sopivat aivopieruavaukset aiheuttavat parhaimman keskustelu- ja palautesadon
...huonosti suomenkieltä taitava satumainen ihmettelee toimittajataustaisen lauserakennetta: "Itsekin toimittajataustan omaavana tiedän, että asiansa osaavan lehtimiehen tunnistaa siitä, että olipa aihe mikä tahansa, hyvä juttu syntyy, kun toimittaja tutkii aihetta monesta eri näkökulmasta, ei etene vain yleistämällä ja valtavirtamielipiteitä mukaillen." ...oikein hengästyy jo lukiessaan alisteisen alisteisia ja pilkkuja miettiessään - mediakritiikki viimeaikaisten "herätysuutisten" tiimoilta ohittaa paikoin jopa varsinaisen asian!

<<<<< Yleistykset panevat yleisen oikeustajun koetukselle

Kiitos Maria Vaittiselle vastineesta (20.7.) mielipidekirjoitukseeni. Itse puhuin tekstissäni herätysliikkeiden kohtelusta mediassa yleensä, mutta Vaittinen halusi keskittyä kirjoituksessaan lähinnä lestadiolaisuuteen.

Siitä olen Vaittisen kanssa samaa mieltä, että media on toki keskusteluareena. Media itsessään ei kuitenkaan ole kasvoton. Jokaisen jutun takana on ihminen.

Vaikka juttu perustuisi haastatteluun, näkökulman tekstiin valitsee ja kysymykset muotoilee toimittaja.

Itsekin toimittajataustan omaavana tiedän, että asiansa osaavan lehtimiehen tunnistaa siitä, että olipa aihe mikä tahansa, hyvä juttu syntyy, kun toimittaja tutkii aihetta monesta eri näkökulmasta, ei etene vain yleistämällä ja valtavirtamielipiteitä mukaillen.

Näin myös kritiikkiä voi esittää uskottavammin. Summamutikassa ei kannata sohia.

Ajatteleva ihminen haluaa mahdollisimman objektiivisen median. Erityisen tärkeässä roolissa toimittajat juttuineen ovat keskustelufoorumin luomisessa myös siksi, että mielipidesivuilla kuka tahansa voi sitten käsitellä asioita mielensä mukaan. Jos oman nimensä on valmis laittamaan alle.

Jos oma maailmankuva rakentuu pelkästään yleisön äänen pohjalta, se olisi liian kapea-alainen.

En kuulu vanhoillislestadiolaiseen liikkeeseen, mutta olen suomalainen sivistysvaltion jäsen. Ihan yleisen oikeustajun pohjalta minua hämmästyttävät Maria Vaittisen ja Mika Räinän (21.7.) yleistävät tekstit lestadiolaisista.

Vaittinen luonnehtii rivilestadiolaisia ihmisiksi, joiden "Raamatun tuntemus jätetään tarkoituksella niin sanotusti pyhäkoulutasolle". Räinä puhuu tekstissään lestadiolaisliikkeen sisällä tapahtuneista vääryyksistä ja toteaa, että "Nimittäin, jos olet mukana liikkeessä, joka sallii edellä mainitun kaltaisia epäkohtia, olet itse osa näiden epäkohtien toteuttamisessa. Hyväksyt mukanaolollasi johdon toimet."

Kun puhutaan kymmenientuhansien ihmisten joukosta, laajat yleistykset ovat mahdottomia.

Jos aletaan kertoa ihmiselle, millainen sinä olet, koska edustat tiettyä tahoa, soudetaan vaarallisilla vesillä. Hyviin tapoihin kuuluu välttää ihmisten suoraa loukkaamista myös mielipidekirjoituksissa.

Ja edistyksellisessä yhteiskunnassa täytyy lähteä siitä, että tämä koskee kaikkia ihmisryhmiä.

Eliisa Pihlaja-Vihelä
Haapavesi >>>>>
...mutta vakavammin : <Herra, Sinä tiedät paremmin kuin minä, että olen tulossa vanhaksi. Suojele minua tulemasta liian puheliaaksi ja ajattelemasta, että minun on sanottava painava sanani joka asiassa ja joka tilaisuudessa>
Viimeksi muokattu: 24.07.2011 09:42 : mikki. Syy: typoja

Vs: Suvijuhlien 2011 tiimoilta 28.07.2011 07:52 #73

• oloneuvos
  • mikki hahmo
  • mikki
  • POISSA
Eilen: <<<<< Vl-keskustelua on tarvittu kauan, miksi vaieta? Myös Mika Räinän kirjoitus oli osuva. Moni liikkeen sisällä haluaa muutosta, mutta pelko pitää hiljaisena.
U >>>>>>

Tänään 28.7: <<<<< U:lle, minä en pelkää mitään ja en halua mitään muutosta. Muutosta haluavat eivät tahdo uskoa kuten me opetamme.
25v vl-nuori >>>>>

Mutta päämäärä saavutettu, kun "uskon"keskustelu on muuttunut keskusteluksi keskustelusta?! Lukijalta - kansan kaikuja Pohjois-Suomesta:

<<<<< Yleistyksiä ei voi kokonaan välttää

"Kielteiset kokemukset eivät katoa sillä, että niitä moititaan yleistämisestä."

Eliisa Pihlaja-Vihelä jatkoi (Lukijalta 24.7.) keskustelua siitä, miten herätysliikkeitä pitäisi mediassa kohdella.

On totta, että toimittajat voivat johdatella haastateltavia kysymyksillään. Siksi kannattaa kiinnittää huomiota lestadiolaisten jälkikommentteihin, joita ei voi syyttää toimittajien manipuloimiksi.

Kalevassakin monien vuosien aikana luetun perusteella voin sanoa, että minkään muun herätysliikkeen jäsenet eivät käyttäydy yhtä ylimielisesti. Kielteiset kokemukset eivät katoa sillä, että niitä moititaan yleistämisestä.

Koska jokaista ihmistä ei voi haastatella, mielipiteen muodostaminen mistä tahansa yhteisöstä vaatii aina yleistyksiä. Mutta niitäkin on parempia ja huonompia. Jos liikettä ei pidä arvioida sen aktiivisten jäsenten puheiden perusteella, niin millä sitten?

Väitteet lestadiolaisten "pyhäkoulutasoisesta" Raamatun tuntemuksesta ja diktatorisesta johtamisesta ovat kuulemma yleistäviä ja loukkaavia.

Rovasti Arto Kourin erinomainen kirjoitus (Kaleva 30.6.) totesi muun muassa, kuinka vl-liikkeessä uskonasiat ovat opiltaan valmiina, mikä vapauttaa resursseja muihin asioihin, ja kuinka liike on johtajakeskeinen ja autoritääris-patriarkaalinen.

Kouri totesi siis samat asiat kohteliaammin. Kehoitan myös lukemaan Kalevassa viime aikojen tekstareita, joissa lestadiolaisten tietämätöntä lapsenuskoa nimenomaan ylistetään.

Pihlaja-Vihelän kirjoituksen loppuosa oli täynnä neuvoja hyvästä keskustelutavasta. Jospa uskovaiset vain noudattaisivat niitä itsekin.

Miten kristityt voivat ilman väärää yleistystä sanoa muista ihmisistä yhtään mitään, koska ne, jotka eivät usko heidän uskontoonsa, ovat vielä vaihtelevampi joukko kuin ne jotka uskovat? Mitään yhtenäistä ateistien liikettä ei ole olemassa, puhumattakaan siitä, että jokainen kriitikko olisi "ateisti".

Hyviin tapoihin ei kuulu myöskään ad hominem -mustamaalaus, eli se, että vaihdetaan puheenaihetta vastapuolen (kuviteltuihin) henkilökohtaisiin vikoihin. Kokemukseni mukaan tämä on uskovaisilla sääntö eikä poikkeus.

Ja mitä Pihlaja-Vihelä itse kirjoittikaan 26.10.2010 kirkon homokysymyksestä? Hän yleisti liberaalia homokantaa edustavat ihmiset kirkon vastaiseksi salaliitoksi, jolla kirkko saadaan lipeämään Raamatun sanasta; aivan kuin koko kirkko olisi Raamatusta samaa mieltä kuin hän.

Koska lestadiolaiset eivät yleensä osallistu ulkopuoliseen keskusteluun - ja sisäpuolinen "keskustelu" on toisinajattelijoiden tuomitsemista hoitokokouksissa - keskustelun jatkuminen on ulkopuolisten vastuulla.

Myös Pihlaja-Vihelä on ulkopuolisena ansiokkaasti jatkanut sitä. Se, etti itse osallistu, ei ole peruste kieltää muita osallistumasta.

Jari Anttila
Oulu >>>>>

<<<<< Ulkopuolisten keskusteluvaatimukset ovat turhia

Maria Vaittinen kirjoitti mielipiteessään (Lukijalta 20.7.) muun muassa näin: "Koska lestadiolaiset eivät itse pysty käymään sisäistä keskustelua, jää se ulkopuolisten varaan."

Ensinnäkin: Mistähän kirjoittaja ja muut keskustelua kaipaavat ulkopuoliset mahtavat tietää, onko keskusteluja käyty vaiko ei. Eivät he varmaan kovin ahkerasti ole olleet kuulemassa, mitä missäkin rauhanyhdistyksen tilaisuudessa keskustellaan eri puolilla maatamme.

Toisaalta: Entä jos erityisiä keskustelunaiheita ei ole? Käsitykseni mukaan suurin osa vanhoillisista naureskelee jatkuville keskusteluvaatimuksille. Lehdissä olevilla liike-elämän mainoksilla on tarkoitus lisätä ostotarpeita. Onko myös mediassa olevat keskusteluvaatimukset tarkoitettu saamaan aikaan keskustelutarpeita olemattomista ongelmista?

Olen pitkään lehtien kirjoittelua seuranneena ihmetellyt, miksi lestadiolaiset eivät saisi uskoa niin kuin uskovat? Pitäisikö kaikkien olla ja toimia yleisen mielipiteen mukaan?

Mika Räinä (Lukijalta 21.7.) totesi osin lestadiolaisuutta käsittelevässä jutussaan muun muassa: "Siellä ei voi olla hyvä olla." Kysynpä vaan, miksi siellä on niin paljon niitä, joilla on hyvä olla? Räinänkään ei kannata uskoa kaikkea, mitä mediassa tulee esille. Jotkut sisältäpäin julkisesti vaativat haluaisivat olla laumassa, mutta omilla ehdoillaan. Siitähän ne muutamille kysymykset ja keskustelutarpeet tulevat. Onhan siellä Raamatussakin toteamus ihmisistä, jotka "ovat sairaita kysymyksistä."

Aina on hyvä keskustella uskon perusteista Raamatun pohjalta, mutta ulkopuolisten tahojen keskusteluvaatimukset ovat mielestäni turhia.

Elisabet Kallio
Pyhäjoki >>>>>

Vs: Suvijuhlien 2011 tiimoilta 31.07.2011 09:29 #74

• oloneuvos
  • mikki hahmo
  • mikki
  • POISSA
29.7: <<<<< Elisabet Kallio: Lestadiolaisetkaan eivät saa ottaa oikeutta omiin käsiinsä
Oikeus omaan elämään >>>>>

<<<<< Säälittävät nuo, jotka tekstarein puolustavat lestadiolaisten outoja oppeja lyöden lyttyyn asiakirjoitukset esim. Räinä ja Vaittinen.
Surullista >>>>>>

<<<<< Tottakai lestadiolaiset saavat elää niin kuin uskovat. Keskusteluhan lähti liikkeelle pedofilian salailusta liikkeen sisällä.
Elä niin kuin uskot >>>>>>

30.7: <<<<< Sisarusten hoitaminen ei ole sama asia kuin heistä täyden vastuun ottaminen. Mikä on jatkuvasti hoitajiksi joutuneiden mielipide?
Herran haltuun >>>>>>

<<<<< Kyllä lestadiolaisten tulee elää Raamatun ja Suomen lakien mukaan.
Sama laki >>>>>>

<<<<< Elisabet Kallio: Laumaan kuuluminen on ihmisen perustarve, ja laumasta erottamisen jatkuva uhka on vaientamista. Rikkomukset jatkuvat pinnan alla.
U >>>>>>

31.7: <<<<< Uskonto ja politiikka ovat samanlaisia. Jos et kuulu joukkoon, olet meitä vastaan.
NeitiKevät >>>>>

<<<<< Vl-keskustelussa puhutaan naisten asemasta. Naiset ovat aikuisia, pienemmistä sisaristaan huolehtimaan joutuva lapsi ei.
Huomaa ero >>>>>

<<<<< Ohhoh! Ai sellaistakin mätää vielä löytyi! Mutta minäpä tiedän perheitä, joissa lapset eivät ole edes vanhempien sisarusten vastuulla.
Jo riittää nämä jutut >>>>>

Vs: Suvijuhlien 2011 tiimoilta 31.07.2011 09:37 #75

• oloneuvos
  • mikki hahmo
  • mikki
  • POISSA
Lukijalta 1.8.2011: Lauri Pietilä Oulusta kirjoittaa:

<<<<< SRK:n tulkintoja voi tarkistaa Raamatusta

Lestadiolaisuutta käsittelevissä lehtijutuissa on usein maininta, että SRK-lestadiolaisuudessa uskotaan "niin kuin Raamattu sanoo". Jos asia olisikin niin, ei nykyistä soppaa olisi syntynyt.

Miksi luterilaisesta kirkostakaan ei enää löydy ketään, joka vertailisi SRK-lestadiolaisia tulkintoja eri Raamatunkäännöksiin ja Lutherin kirjoituksiin? Mielivaltaisuus uskonasiain kentällä on mennyt niin pitkälle, että viimeiseen kirkkoraamattun käännökseenkin on synninpäästö valtuutukseen uitettu SRK-lestadiolainen muunnos, joka mahdollistaa nykyisenkaltaisen hengellisen terrorin.

Esimerkiksi kohta Joh.20:21-23 on vuoden 1776 ja vuoden 1938 käännöksissä näin: "Niin Jeesus sanoi heille jälleen: "Ja Jesus taas sanoi heille: rauha olkoon teille! niinkuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät. Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki: Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt."

Uudessa kirkolliskokouksen vuonna 1992 käyttöönottamassa suomennuksessa kohta on: "Jeesus sanoi uudelleen: "Rauha teille! Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minä teidät." Sanottuaan tämän hän puhalsi heitä kohti ja sanoi: "Ottakaa Pyhä Henki. Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi." SRK:ssa hallitaan uhkailulla anteeksiannon kieltämisessä.

Kohdassa Matt.6:15 on Jeesuksen sanat: "Jollette anteeksi anna ihmisille heidän rikoksiansa, niin ei myös teidän Isänne anteeksi anna teidän rikoksianne."

Suviseura-alueelta ostamassani Lutherin Huonepostillassa on: "Jos syntein anteeksiantamuksen vastaanottaa tahdot, niin sen totisesti löytävä olet; koska jo käsketty on, että synnit anteeksiannettaman pitää. Mutta ellet tahdo vastaanottaa, niin syntisi sinulle pidetään, vaikka mitä hyvänsä tekisit."

SRK:sta vakuutetaan, että heillä on Jumalan valtakunta. Esim. kohdassa Matt.21 Jeesus sanoo tarhureista, jotka pieksivät palvelijoita: "Jumalan valtakunta otetaan teiltä pois." >>>>>

Vs: Suvijuhlien 2011 tiimoilta 01.08.2011 17:38 #76

• sippe hahmo
  • sippe
On ihanaa kun Suomessa on suuria hengellisiä kesäjuhlia. :)
kiitos Jumalalle niistä.

Vs: Suvijuhlien 2011 tiimoilta 02.08.2011 06:47 #77

• oloneuvos
  • mikki hahmo
  • mikki
  • POISSA
1.8: <<<<< Vl, elättepä miten tahansa tai otattepa kantaa, niin on ihmisiä, joilla on ikään kuin pakonomainen elämäntyö mustata tavallista elämää elävä.
Valitettavasti >>>>>

2.8: <<<<< Mistä Raamatusta löytyy kohta, että permanentin voi ottaa muttei raitoja? Entä muita koruja voi käyttää muttei korvakoruja? Kiinnostaa.
Ei millään pahalla >>>>>>

Lukijalta - Kaleva 2.8.2011.... satumaista lukijaa vaivaa kaanaankielen änkeäminen mielipidekirjoitukseen: se kun ei aukea normilukijalle. Mutta käyhän kirjoituksesta esille muutama ns. uskovaisissakin "herännyt" uusi huoli, jotka ovat ns. uskomattomille olleet tosiasioiksi todettuja jo aikaa sitten. Kuten perheväkivallan ja pakkosynnytysopin "hoitamiset" vl-lahkossa.
...vaipukaamme iloon, rauhaan ja rakkauteen lukiessamme!

<<<<< Avoimuuteen on vielä pitkä matka

Sydämen kristillisyys ja usko ovat parhaimmillaan iloa, rauhaa ja rakkautta. Ne tuovat elämään tulevaisuutta, toivoa ja luottamusta.

Usko antaa myös valoisan ja turvallisen asenteen kuolemaa kohtaan. Se tuo lohtua myös lähes lohduttomaan suruun, kun on menettänyt rakkaan läheisen.

Viime aikoina on myös uskovaisten (vanhoillislestadiolaisten) elämään mahtunut paljon hämmennystä ja ahdistuksen tummia pilviä, kun on paljastunut, miten SRK on toiminut muun muassa lasten hyväksikäyttötapauksissa.

Näitä paljastuksia seuranneissa keskusteluissa on seurannut huoli siitä, mikä on todellisuudessa SRK:n ja sen johtajien rooli?

Kristillisyydessä on aina uskottu, ettei ole "sisäpiiriä" ja uskovaisten ydinporukkaa, laitauskovaisia, parempia ja huonompia, suurempia ja pienempiä uskovaisia, ei naista eikä miestä, ei orjaa eikä vapaata, vaan kaikki ovat samanarvoisia kristittyjä, olivat sitten puhujia tai kaikista yksinkertaisimpia.

Kuitenkin nyt eteemme on piirtynyt pelottava kuva vallanhimoisista johtajista, jotka eivät nöyrry edes pahimpien tekojen ja vääryyksien (kuten lasten seksuaalinen hyväksikäyttö) edessä ja myöntävät osallistumisensa tekojen peittelyyn sillä seurauksella, että pedofiliaa ja insestiä on vuoitu harjoittaa vuodesta toiseen koko lapsuuden ja nuoruuden ajan.

Tekoihin ei ole puututtu, eivätkä asianosaiset lapset ole saaneet apua, tukea saatika terapiaa. Kuitenkin johtajat puolustelevat toimiaan, eivätkä kaikkien edun nimissä astu syrjään SRK:n johdosta.

Tämän lisäksi julkisuuteen annetaan jatkuvasti ristiriitaista tietoa, jopa valehdellaan, mikä on hirvittävän paheksuttavaa.

Pelottavaa on, mikäli SRK:ssa todella ajatellaan heidän olevan muiden yläpuolella, ja mikäli kuvitellaan, että heillä on hengellinen valta ja kykyjä antaa hengellisiä neuvoja ylitse muiden. Herää huoli, miten on toimittu mahdollisten perheväkivaltatapausten kohdalla.

Onko SRK:n suunnalta hoidettu myös perheväkivaltatapauksia anteeksi antamalla, tekemättä lastensuojeluilmoituksia ja rikosilmoituksia, että pienet lapset ja äidit ovat jääneet vuosiksi ilman tukea, hiljaisuuteen?

Kysynkin, ovatko SRK:n johtajat myös syyllistyneet ottamaan "Elämän ja kuoleman herran" roolin, jos ovat ottaneet kantaa uskovaisten äitien repaleisten kohtujen tilaan ja antaneet ohjeita ilman minkäänlaista lääketieteellistä käsitystä, milloin äidin henki on vaarassa aiheuttaen näin hirvittävästi pelkoa, ahdistusta ja jopa masennusta pienten lasten äideissä, saaden koko perheen voimaan huonosti.

Avoimen keskustelun aikaa todella tarvitaan. Tässä oli vain pieni siivu kipeistä asioista, joista on vaiettu. Tarvitaan todella ihmisiä, jotka alkavat puhua oikeilla nimillä ja luottamusta siihen, että saa myös kyseenalaistaa maallisen organisaatiion (SRK:n) tapaa toimia ja johtaa.

Uusi sukupolvi uskovaisia vanhempia haluaa kasvattaa lapsensa avoimeen ilmapiiriin, iloon, rauhaan ja rakkauteen.

Uskosta, elämänvalinnoista, iloisista ja vaikeista asioista pitää saada puhua pelkäämättä. Ilmapiirin pitäisi olla sellainen, kun se parhaillaan on rippikoulun "kyselylaatikko-tunnilla": Kaikesta saa puhua ja kysyä, rakkauden ilmapiirin vallitessa.

Jumala on siunannut kirjoittajalle perheen, uskovaisen suvun ja ystävät, joiden kanssa voi keskustella avoimesti niin sydämen uskosta kuin myös vanhoillislestadiolaisten maallisesta organisaatiosta ja sen johdosta.

Avoimuuden aika ei kuitenkaan ole vielä, vaan vaarana on leimautua eriseuralaiseksi tai radikaaliksi.

Lestadiolainen suurperheen äiti
Julkaisemme kirjoituksen poikkeuksellisesti nimimerkillä
>>>>>
Viimeksi muokattu: 02.08.2011 06:49 : mikki. Syy: typoja
Seuraavat käyttäjät tykkäävät tästä: wanhawaimo

Vs: Suvijuhlien 2011 tiimoilta 07.08.2011 16:22 #78

• oloneuvos
  • mikki hahmo
  • mikki
  • POISSA
3.8: <<<<< Lestadiolaisäidin kirjoitus herättää myötätuntoa ja arvostusta. Hänellä on viisautta, rohkeutta, rehellisyyttä ja rakkautta ajatella itsenäisesti.
Kiitos >>>>>

5.8: <<<<< Raamatussa sanotaan: "Älä tuomitse, ettei sinua tuomittaisi." Kuitenkin vl-liike pitää kaikkia muita syntisinä: vain he pääsevät taivaaseen.
Eikö muka ristiriitaa? >>>>>

<<<<< Korvikset ovat olleet kaun sitten merkki jumalattomasta elämästä. Käytäntö sieltä ja mikä on parasta - usko on säilynyt. Tavan kokee hyväksi ja uskoa yhdistäväksi.
U >>>>>

<<<<< Vl:n nykytilasta äiti kirjoitti täyttä asiaa! Tilanne vaatii, että naiset ovat kaikessa tasavertaisessa asemassa ja lapsia myös aina kunnioitetaan.
EH >>>>>

Lukijalta 5.8.2011 Kalevassa (korostukset lukijan):

<<<<< Jokainen uskokoon omalla tavallaan

Ihmetyttää taas polemiikki vanhoillislestadiolaisten tavasta uskoa. Eikö se ole ihan sama, miten kukainenkin uskoo, ja onko se muilta pois? Minulle muiden usko on suhteellisen samantekevä asia.

Kritiikeistä kuten "eihän siellä voi elää", voin sanoa, että kaikki tuntemani lestadiolaiset ovat hyvin valoisia, avoimia ja ystävällisiä ihmisiä, ja esimerkiksi suviseuroissa on kymmeniätuhansia iloisia ja nauravia ihmisiä, ja ilo on aitoa, ilman päihteitä. Jos taas elät tuskassa, et sitä peitä, vaikka kuinka yrität. Tästä maailmasta on liikaakin esimerkkejä, että tuskaansa peittelevät elävät päihteiden vaikutuksen alaisina.

Ja mitä kohuihin tulee, on selvää, että mieleltään sairaita ihmisiä mahtuu jokaiseen kansanryhmään, mikä on tietenkin valitettavaa. Ei usko kenenkään seksuaalista suuntautuneisuutta muuta, se on selvä.

Vanhoillislestadiolaisia koskevaan uutisointiin ja keskusteluun liittyy paljon viime aikoina esillä ollutta "vihapuhetta". Sellaista ei pidä hyväksyä eikä ruokkia missään muodossa.

Jos sellaista tulee mediankin taholta, on se jokaisen kansalaisen oikeusturvan kannalta eritttäin huolestuttava ilmiö. Elä ja anna toisten elää, on hyvä lähtökohta meille jokaiselle alati kovemmaksi muuttuvassa maailmassa.

Tapio Mustonen
Oulu
>>>>>

Vs: Suvijuhlien 2011 tiimoilta 19.09.2012 19:09 #79

• touho hahmo
  • touho
Laurila on toiminut puhujana ja pimputtajana Limingan alueella ja sittemmin Lumijoella. Puhuja.
Sivu luotiin ajassa: 0.145 sekuntia