Keskustelu

Hakomaja.net

Tervetuloa, Vieras

AIHE: Vastauksia yleisiin puhuttelukysymyksiin

Vs:Vastauksia yleisiin puhuttelukysymyksiin 30.05.2010 11:57 #11

• x-vl hahmo
  • x-vl
  • POISSA
Vaeltelija kirjoitti:
"Sivustaseuranneena sanoisin kuitenkin, että luopukaa uskosta tyylillä."

Tyylikkästi? Tyylillä? Mitä se on? Kenen mielestä?
Jos kyseessä on yleinen tyylitaju, niin olen samaa mieltä.
Mitä se sitten on?

Mutta jos tuossa viestissä oli vivahde yleistä vl-tyylitajua, esim. pukeutumisessa, alkoholinkäytössä, viihteessä yms., niin olen eri mieltä. Meistä vl-lähtijöistä jokainen on omanlaisensa tuossakin mielessä, mutta vl-odotukset ja toivomukset sen jälkeen tuntuvat loukkaavilta.

Toki niistä ei tarvitse välittää, jos on pokkaa olla erilainen ja itsenäinen tai vl-piirit ovat kaukana omasta elämästä. Kaikilla ei ole siihen mahdollisuutta tai voimaa.

Mutta kun on vl-yhteisön ulkopuolella, niin mikään ulkonainen vl-tyyli ei riitä, vaan silti tuntee olevansa jotenkin hyljeksitty tai paheksuttu, syvällä sisimmässään. Jos ulkonaisia merkkejä ei näy, niin sitten tutkitaan Henki ja Asenne. Sillä tasolla tyylittömyys tulee ilmi ja palikat ovat vain tulenruokaa vl-mielessä.
Käyttäjät eivät voi enää kirjoittaa viestejä.

Vs:Vastauksia yleisiin puhuttelukysymyksiin 30.05.2010 15:20 #12

• matonen hahmo
  • matonen
Matonen tuumaa saaneensa vl-henkilöiltä usein positiivista palautetta hiustenvärjäyksistään sun muista vastaavista. Mitään sinistä tukkaväriä ei ole kyllä näkynyt eli ei erityisen radikaalia. En ole ex-vl vaan muuten vain paljon heidän tavallaan elellyt ja heidän seurassaan liikkunut. Minua ei varmaankaan ole laumasta kummemmin ulkoisesti erottanut vaikken siihen kuulukaan. Mistähän tuollainen juontuu? Siis onko niin että ei-vl:n on hyvä tehdä "maailmallisia" ulkonäköasioita? Pitäisi varmaan kysyä joltakulta tuttavaltakin

Vs:Vastauksia yleisiin puhuttelukysymyksiin 30.05.2010 16:43 #13

• Reflektio hahmo
  • Reflektio
  • POISSA
X-vl kirjoitti:
Meistä vl-lähtijöistä jokainen on omanlaisensa tuossakin mielessä, mutta vl-odotukset ja toivomukset sen jälkeen tuntuvat loukkaavilta.

Olen samaa mieltä, että vl-uskosta lähtemisen jälkeen miellyttämisen tielle lähteminen on loputtomalla suolla tarpomista.
Jos ulkonäössä tapahtuu merkittäviä muutoksia, saa kuulla olevansa maailmallinen ryöttäsyntinen. Jos taas ulkoinen olemus säilyy ennallaan, voi kuulla olevansa omavanhurskas siivosyntinen. :(

Itselleni rytmikäs musiikki ja ehostaminen ovat olleet nuoruudessa siinä mielessä tärkeitä, että olen kokenut niiden liittyvän kiinteäksi osaksi persoonaani. Näiltä osin olen siis joutunut kieltämään osan itsestäni vl-uskossa ollessani.
Kuulen jo korvissani vastaväitteitä: " Maailman ystävä jos tahdot olla, niin pelkään sielus kalliin kadotat. Sun käy kuin Keefaan.." Siionin laulua siteeratakseni.
Tai
"Jos joku tahtoo kulkea minun jäljessäni, hän kieltäköön itsensä, .." Luuk. 9:23.

Tällaista itsensä kieltämistäköhän Jeesus mahtoi juuri tarkoittaa? :dry:
Ajattelen, olen siis olemassa?

Vs:Vastauksia yleisiin puhuttelukysymyksiin 30.05.2010 19:06 #14

• Devoit hahmo
  • Devoit
  • POISSA
Reflektio kirjoitti:
Jos joku tahtoo kulkea minun jäljessäni, hän kieltäköön itsensä, .." Luuk. 9:23.

Tällaista itsensä kieltämistäköhän Jeesus mahtoi juuri tarkoittaa?

Enpä malta olla heittämättä kysymystä: Missä kulkee itsensä kieltämisen ja silmän palvonnan raja?
Hullut vievät maailmaa eteenpäin, viisaat pitävät sen pystyssä..

Vs:Vastauksia yleisiin puhuttelukysymyksiin 30.05.2010 20:00 #15

• Taustapeili hahmo
  • Taustapeili
x-vl kirjoitti:
Mutta jos tuossa viestissä oli vivahde yleistä vl-tyylitajua, esim. pukeutumisessa, alkoholinkäytössä, viihteessä yms., niin olen eri mieltä. Meistä vl-lähtijöistä jokainen on omanlaisensa tuossakin mielessä, mutta vl-odotukset ja toivomukset sen jälkeen tuntuvat loukkaavilta.

Toki niistä ei tarvitse välittää, jos on pokkaa olla erilainen ja itsenäinen tai vl-piirit ovat kaukana omasta elämästä. Kaikilla ei ole siihen mahdollisuutta tai voimaa.

Mutta kun on vl-yhteisön ulkopuolella, niin mikään ulkonainen vl-tyyli ei riitä, vaan silti tuntee olevansa jotenkin hyljeksitty tai paheksuttu, syvällä sisimmässään. Jos ulkonaisia merkkejä ei näy, niin sitten tutkitaan Henki ja Asenne. Sillä tasolla tyylittömyys tulee ilmi ja palikat ovat vain tulenruokaa vl-mielessä.

Hyvin sanottu. Lapsemme ovat aikuisina moittineet meitä että vaikka jättäydyimme pois rauhanyhdistykseltä jo avioliittomme alussa, kun kaikki lapset eivät olleet vielä syntyneetkään, meillä "otettiin huolellisesti huomioon" vl-sukulaisten ja tuttujen vl-tavat ja uskomukset vierailujen yhteydessä vuosikymmenet.

Lapset ovat paheksuneet sitä että vl sukulaiset eivät vuorostaan ottaneet ikinä huomioon meidän tapojamme, kun me vierailimme heillä. Päinvastoin, muutamat saattoivat vihjailla osoittelevasti elämäntapamme "syntisyydestä". Lapsillemme oli jäänyt ikävä nöyristelyn ja nöyryyttämisen maku. Vain me yksipuolisesti rajoitimme kohteliaasti elämäämme sukulaisten takia.

Minusta lapset ovat kyllä moittineet ihan oikeasta asiasta. Mutta toisaalta on halunnut olla kohtelias ja osoittaa sukulaisille että arvostaa heidän viihtymistään. Ei kai kaikkien tarvitse ryhtyä töykeiksi eikä loukata muita jos vl:t niin tekevät. Sillä tuskin voittaa mitään rakentavaa.

Vs:Vastauksia yleisiin puhuttelukysymyksiin 30.05.2010 20:50 #16

• Reflektio hahmo
  • Reflektio
  • POISSA
Devoit:
Enpä malta olla heittämättä kysymystä: Missä kulkee itsensä kieltämisen ja silmän palvonnan raja?

Hyvä kysymys!

Mielestäni kuuluu hyviin käytöstapoihin ottaa huomioon vaikkapa vieraita kutsuessa sellaisia asioita, jotka vaikuttavat myönteisesti vieraiden viihtymiseen. Tällöin haluaisi huomioida vieraiden toivomukset esim. ruoka-aineallergioiden ja kotieläinten suhteen. On kohteliasta olla hienotunteinen myöskin vieraiden uskontoon liittyvien elämäntapojen suhteen.

Kokonaan erilaiseksi asia muuttuu silloin, jos samassa taloudessa asuu sekä vl-uskoisia että siitä erkaantuneita.
Ei ole kohtuullista olettaa, että toinen osapuoli vuosikymmenien ajan joutuu kieltämään itseltään jotakin hänelle tärkeää vain siksi, että toinen pahoittaa asiasta mielensä. Useimmiten kai keskustelemalla päästään jonkinlaiseen kompromissiin, mutta ei suinkaan aina. Ongelmallisia ovat usein myös erilaiset perhejuhlat ja niiden ohjelma. Juhlasta ei jää hyvä maku, jos kaikkien järjestelyosapuolten toivomuksia ei oteta huomioon.

Silmänpalvonnan ja rauhanrakentamisen raja on mielestäni hyvin häilyvä käsite tällaisissa tapauksissa.

Onkohan vl-uskoisella suurempi riski ajautua silmänpalvontaan kuin toisella osapuolella. Esimerkiksi televisiota voi katsella salaa sen varjolla, että "epäuskoinen" osapuoli on hommannut sellaisen yhteiseen kotiin.
Ajattelen, olen siis olemassa?

Vs:Vastauksia yleisiin puhuttelukysymyksiin 31.05.2010 17:46 #17

• vaeltelija hahmo
  • vaeltelija
  • POISSA
Kirjoitin tuon viestin tietoisena, että liikun aralla alueella. On eri asia värjätä hiuksensa tyylikkäästi kuin yrittää epätoivoisesti näyttää 30 vuotta itseään nuoremmalta. Vertailuksi voisi ottaa vaikkapa jenkkinäyttelijöitä. Kumpaa katsot mielummin: tyylikkäästi vanhentunutta vaiko naamaansa luonnottamaksi leikannutta? Luulen, että telkkaria katsoessa tunne on aika lailla sama kuin näistä tyypeistä otettujen kuvien katselu.

Jostain syystä on hirveän arka asia edes anonyymisti puhua siitä, että vl-uskosta luopumiseen voi liittyä ylilyöntejä. Dome Karukoskihan sanoi yllättyneensä ex-veeällien alkoholiongelmien määrää tehdessään Kielletyn hedelmän taustaselvittelyitä. Ei ole mitenkään äärimmäisen harvinaista, että jollekin veeällälle tulee julkijumalaton yhteinen työkaveri ihmettelemään, minkä vuoksi saman työpaikan ex-vl on niin täydellisesti muuttanut kurssiaan. Nämä ovat asioita, joita veeällät eivät kovin helposti kerro ex-veeällille.

Itse pidän näitä ääripäihin menoja marginaali-ilmiönä, mutta kuitenkin tosiasiana. Loogista on ajatella, että käsitys hyvästä ja pahasta on rakennettu vain sen varaan, onko kyseessä synti vai ei. Puhtaasti uskonnon varaan rakennettu moraali on vaarallinen.
Viimeksi muokattu: 31.05.2010 17:56 : vaeltelija.

Vs:Vastauksia yleisiin puhuttelukysymyksiin 31.05.2010 17:59 #18

• Kävelijä hahmo
  • Kävelijä
vaeltelija kirjoitti:
Dome Karukoskihan sanoi yllättyneensä ex-veeällien alkoholiongelmien määrää tehdessään Kielletyn hedelmän taustaselvittelyitä.
Riippuvuusalttiudelle ja turvattomuudelle on luotu pohja vl kasvatuksella. Tottakai jokainen päättää itse alkaako turvautumaan viinaan. Mutta vl kasvatus altistaa siihen, kuten muihinkin riippuvuuksiin.

Vs:Vastauksia yleisiin puhuttelukysymyksiin 31.05.2010 19:08 #19

• x-vl hahmo
  • x-vl
  • POISSA
Vaeltelija!

Puhut varmasti ihan oikein ja asiaa. Ehkä olet samoilla linjoilla kuin minäkin? Tyylitajumme on samansuuntainen?

Silti minun vl-allergiani puhkeaa heti, kun tuntematon vl puhuu tyylistä ja yritää määritellä, mikä on tyylikästä ja mikä ei. Haistan siinä vl-tyyliä ja -paheksuntaa. Toivottavasti tässä - turhaan!

Olen kuunnellut kauan monien tiukkisveeällien arvosteluja ja jopa halveksivaa nauramista eivl-ihmisille. Ulkoista olemusta on helppo arvioida. Siitähän näkee, miten tyhmiä ja jumalattomia eivl:t ovat vl-mielessä! :S%

Kerropa tähän kohdassa, milloin tunnet myötähäpeää vl:n takia! Milloin mielestäsi hänen olemuksensa tai käytöksensä on tyylitöntä? Vai onko heillä kaikilla yhtenäinen puheenparsi ja sama muoti, ns. ei-maailmallinen muoto? Kuten vl-ihanteen mukaan pitäisi olla!
Viimeksi muokattu: 31.05.2010 19:10 : x-vl.

Vs:Vastauksia yleisiin puhuttelukysymyksiin 31.05.2010 21:17 #20

• hyshys hahmo
  • hyshys
  • POISSA
vaeltelija kirjoitti:
Kirjoitin tuon viestin tietoisena, että liikun aralla alueella. On eri asia värjätä hiuksensa tyylikkäästi kuin yrittää epätoivoisesti näyttää 30 vuotta itseään nuoremmalta. Vertailuksi voisi ottaa vaikkapa jenkkinäyttelijöitä. Kumpaa katsot mielummin: tyylikkäästi vanhentunutta vaiko naamaansa luonnottamaksi leikannutta? Luulen, että telkkaria katsoessa tunne on aika lailla sama kuin näistä tyypeistä otettujen kuvien katselu.
Tähän on vaikea samaistua siksi että yhtä epätoivoisia yrityksiä ja erehdyksiä hiusten värjäämisen suhteen näen kaikkialla. Mikä tekeeä vl lähtevät erityisesti ihmisiksi joilta odotetaan tyylitajua (jota heillä ei ole koskaan ollut eikä koksaan ehkä tule olemaan).
Jostain syystä on hirveän arka asia edes anonyymisti puhua siitä, että vl-uskosta luopumiseen voi liittyä ylilyöntejä.
En näe mitään arkaa siinä että moni ex-vl sortuu ryypäämään. Vl uskoonkin liittyy ylilyöntejä? Ja moni näistä ylilyönneistä on antamassa vauhtia siihen että elämä vedetään överiksi. Minä ajan takaa oikeasti sitä että minusta on ikävää tapa jolla vl katsovat tuollaista ihmistä säälien ivallisesti myötähäpeää osoitaen ajatelematta lainkaan sitä että vl uskonkäsitykset kasvatus kultuuri jne ova osaltaan oleet vaikutamassa siihen miksi ihminen menetää tietyllä tavalla elämän hallinnan.

Ihmiselle kun ei aina ksava niitä terveitä eikä "normaaleja" rajoja vl:ssa. JOten jos joku ajatelee että olen tuohtuneen oloinen niin sitä olen. Lestadiolaiset eivät ole syttömiä siihen miksi liikestä lähtevä ajatuu humalahakuiseen juomiseen.
Itse pidän näitä ääripäihin menoja marginaali-ilmiönä, mutta kuitenkin tosiasiana.
Itse en pidä marginaalisena ilmiöitä jotka seuraavat ihmistä liikeestä lähdön jälkeen. Mistä se väite jota ammatiihmisetkin jossain tilanteessa taas livauttivat bf kestelun aikana - monen mielentervspotilaan taustalta löytyy tälläinen suljettu yhteisö kuten lestadiolaisuus. Kun näitä keskusteluja on käynyt vuosi kaudet on tullut aika selväksi mistä nämä ongelmat juontavat juurensa....
Sivu luotiin ajassa: 0.202 sekuntia