Keskustelu

Hakomaja.net

Tervetuloa, Vieras

AIHE: Vastauksia yleisiin puhuttelukysymyksiin

Vs:Vastauksia yleisiin puhuttelukysymyksiin 01.06.2010 04:50 #21

• Κἱερώνυμος
  • kiero hahmo
  • kiero
  • POISSA
vaeltelija kirjoitti:
mutta tuo huoraamista koskeva kysymys särähtää näin vl-korvaan. Aika harva on onnistunut olemaan niin pumpulissa, että elämä vl-liikkeen ulkopuolella nähtäisiin pelkästään mustana.

Maailmaa ei tietenkään pääsääntöisesti nähdä täysin mustana, mutta monesti tunteen sävyttämissä "uskonsa kieltäneen" puhutteluissa voidaan käyttää myös mainitunkaltaista retoriikkaa.

Tämäntapaiseen hyvä-paha -julistusretoriikkaan törmää silloin tällöin myös saarnoissa, muistan eräänkin kertomuksen televisioon langenneesta: "Kuulepa, minä olen lainannut silmiäni television katselemiseen... sieltä ei tule mitään muuta kuin maailman saastaa ja pahuutta.--Saanko vielä uskoa sen anteeksi?"
Käyttäjät eivät voi enää kirjoittaa viestejä.

Vs:Vastauksia yleisiin puhuttelukysymyksiin 01.06.2010 09:02 #22

• S.X. hahmo
  • S.X.
kiero kirjoitti:
vaeltelija kirjoitti:
mutta tuo huoraamista koskeva kysymys särähtää näin vl-korvaan. Aika harva on onnistunut olemaan niin pumpulissa, että elämä vl-liikkeen ulkopuolella nähtäisiin pelkästään mustana.

Maailmaa ei tietenkään pääsääntöisesti nähdä täysin mustana, mutta monesti tunteen sävyttämissä "uskonsa kieltäneen" puhutteluissa voidaan käyttää myös mainitunkaltaista retoriikkaa.

Tuoreita esimerkkejä retoriikasta löytää VL-Foorumilta.

Vs:Vastauksia yleisiin puhuttelukysymyksiin 02.06.2010 12:14 #23

• Aricia hahmo
  • Aricia
  • POISSA
vaeltelija kirjoitti:
Ei ole mitenkään äärimmäisen harvinaista, että jollekin veeällälle tulee julkijumalaton yhteinen työkaveri ihmettelemään, minkä vuoksi saman työpaikan ex-vl on niin täydellisesti muuttanut kurssiaan. Nämä ovat asioita, joita veeällät eivät kovin helposti kerro ex-veeällille. .

No jaa, minulle ainakin tarjottiin tuota heti, kun erostani yhteisöön ilmoitin (liittyminen ei ollut valintani sekään vaan syntymällä vl-perheeseen jouduin sen piiriin) ja usein sen jälkeenkin. On se kumma. Nykyään ihan huvittaa, miten jonkun vl:n silmät saattavat porautua pöydällä olevaan viinipulloon. :cheer: Aivan näkee ajatuksenjuoksun, miten villi mielikuvitus siellä juoksuttaa kuvioitaan ja on ehkä taas sitten kerrottavaa eteen päin. Itse en ole koskaan ollut humalassa. :P

Kyllähän alkoholismi on laajasti suomalaisten kansansairaus. En itse henkilökohtaisesti tunne yhtään ex-vl-tyyppiä, jolle alkoholi olisi ongelma (joskin en tässä oleta/väitä, etteikö heitä voisi olla). Tosin sitä ei näe välttämättä päälle päin. Niin kuin harvoin näkee vl-piirissä olevia vakavia ja vaikeita ongelmia ulospäin.

Onko sinulla Vaeltelija laajempikin otos vl:lien ajatusjuoksusta, mitä he kertovat herkästi ja mitä eivät ex-vl:lle?

Ulkonäöstä puheen ollen... miehissä harvion näkee, mutta olen eroni jälkeen tavannut upeita, kauniita ex-vl-naisia, jotka osaavat tyylikkäästi ja kauniisti korostaa luontaista kauneuttaan. Kaikki kunnia luontaiselle kauneudelle, mutta ripaus meikkiä ja kiva säväys hiuksissa saa naisen usein sädehtimään.

Vs:Vastauksia yleisiin puhuttelukysymyksiin 02.06.2010 12:22 #24

• Aricia hahmo
  • Aricia
  • POISSA
Vielä siitä, että minulle taas on moni ei-vl tullut puhumaan vanhoillislestadiolaisista eikä aina mitään kovin mairittelevaa. Joskus ihan hävettää, että olen kasvanut liikkeen piirissä. Joskus joku mainitsee jotain positiivista, ehkä kiltteyttään. :) Olen avoimesti ex-vl, esim. työkavereille kerron taustastani, jos on tilaisuutta. Sinänsä asia ei ole mikään juttu enää, joten harvoin tulee mitään kummempaa kerrottua.

Vs:Vastauksia yleisiin puhuttelukysymyksiin 02.06.2010 19:53 #25

• x-vl hahmo
  • x-vl
  • POISSA
Taustani ja avoimuuteni takia olen usein puhunut eivl:n kanssa vl:sta. Heidän kanssaan ei tietenkään keskustella syvällisesti vl-opillisista kiemuroista ja Raamatun tulkinnasta, vaan vl-uskovaisten suhtautumisesta ulkopuolisiin.

Monilla on ikäviä kohtaamisia vl:n kanssa. Toki he eivät anna sen vaikuttaa normaaliin kanssakäymiseen, vaan asiat hoidetaan asioina, kun on pakkotilanne. Mutta luottamuksellisissa keskusteluissa niistä puhutaan. Minulta jopa kysytään, miten mikin on, koska tiedetään, että tunnen vl-liikkeen.

Mutta tietty varovaisuus on eivl:llä jäänyt taustalle näiden ikävien kohtaamisten takia, vaikka kyseessä olisi ihan kuka tahansa vl. Näin on ainakin aluksi ennen kuin vl puheillaan osoittaa, ettei ole tiukkahenkinen vl, jolta olisi odotettavissa ehkä puuttumisia ja paheksuntaa eivl-tapoihin. Näitä tökeröitä, töykeitä esimerkkejä on yllävän monilla eiveeällillä. Varmaan takavuosina niitä oli ihan vaivaksi asti?

Koulussa tv-asia ja elokuvat ovat aiheuttanut epätietoisuutta ja varovaisuutta eivl-puolella. Vieläkin siitä on jäänteitä, vaikka vl on siinä mielessä vapautunut. Jos paheksuntaa on, niin vl pitää sen aika hyvin piilossa ja sopeutuu vallitsevaan käytäntöön - vaikka ehkä vastentahtoisesti?

Minulta on kysytty mm. sitä miten lapsille voisi selittää sen, että vl-naapurin lapset 'tietävät': Tepä ette pääse taivaaseen! Esimerkkini ei ole hamasta menneisyydestä, tiukkahenkisten perheiden lapset sanovat vieläkin niin leikkikavereilleen. Vanhemmat tosin väittävät, etteivät he sellaista opeta! :blink:

Vs:Vastauksia yleisiin puhuttelukysymyksiin 13.09.2010 12:12 #26

• Pena hahmo
  • Pena
  • POISSA
Tein paljon syntiä ennen uskoni kieltämistä. Osa synneistä oli vl:ien keksimiä ja osa luokiteltiin synneiksi myös raamatun 10 käskyssä. Taisin myös olla väärässä hengessä vl opin mukaan.

Minusta esiaviollinen seksi oli kivaa. En ymmärrä mitä pahaa siinä voi olla, jos kaksi vapaata ihmistä haluaa tuottaa toisilleen mielihyvää. Ketä se oikein loukkaa? Naimisiin on hölmöä sännätä vain siksi, että saisi luvan tuottaa ja saada seksuaalista mielihyvää.

Masturbaatiossa ihminen helpottaa omin avuin oloaan ja saa siitä tyydytystä. Siemenien hukkaan heittäminen on hassu ajatus. Uudistuvathan siittiöt muutenkin jatkuvasti. Naisten masturbaatiossa ei edes mene mitään aineita haaskeelle. Kuka kärsii jos yksinäinen sinkku helpottaa oloaan?

Jeesus muutti veden viiniksi. Miksi en siis voisi halutessani juoda viiniä tai jotain muuta alkoholipitoista?

Telkkarista tulee paljon hyvää ohjelmaa ja elokuvia on kiva katsoa. Tykkään myös oopperasta ja teatterista. En todellakaan voi käsittää mitä pahaa siinä on jos katsoo telkkaria tai käy teatterissa. Kenelle siinä tehdään pahaa? Miten se muka saastuttaa mielen? Mun mieli oli saastunut aivan jostain muusta.

Miksi vl ystävät ovat parempaa seuraa kuin ei vl ystävät? Jeesuskin hengaili kaikenlaisten ihmisten kanssa, myös vääräuskoisten ja synnintekijöiden. Mistä syystä vl:n pitäisi siis viettää aikaa lähinnä toisten saman uskoisten kanssa?

Sunnuntai on moneen askareeseen sopiva päivä. Silloin on hyvä esimerkiksi remontoida kotia tms. Kuka on määritellyt, että juuri sunnuntain pitää olla lepopäivä? 10 käskyssä on kehoitetty pyhittämään lepopäivä, mutta siellä ei sanota lepopäivän olevan sunnuntai.

Tätä jutta voisi jatkaa loputtomiin. Minusta melkein kaikki lakien sallima, mutta vl:tä kielletty kuuluu ryhmään hassut synnit. Nykyisin en edes usko syntikäsitteeseen. Vältän tekemästä pahaa toisille ihmisille, luontokappaleille ja luonnolle.

Vs:Vastauksia yleisiin puhuttelukysymyksiin 29.10.2010 23:33 #27

• gepardi hahmo
  • gepardi
  • POISSA
Kokosin näitä ajankulukseni samaan viestiin.

Vastausvaihtoehtoja yleisiin puhuttelukysymyksiin

Minne sinä nyt aiot mennä, kun sinulla ei ole seurakuntaa?

- Etsin uuden hengellisen kodin / seurakunnan.
- Olen jo löytänyt missä haluan olla.
- En minnekään, miksi pitäisi ”mennä” jonnekin.
- En tiedä (vielä).

Miten selviät ilman syntien anteeksiantamusta?
(Tätä kysymystä käsiteltiin omassa avauksessaan täällä)

- Syntien anteeksianto ei ole sidottu VL-uskoon, joten en ole ilman anteeksiantoa.
- Hyvin; en tarvitse sellaista.
- En tiedä (vielä).

Etkö pelkää helvettiä?

- En. Sellaista ei olekaan.
- En, uskon olevani taivastiellä.
- Kyllä, ainakin joskus.
- Etkö itse pelkää islamin helvettiä / katolisten kiirastulta / pienten menninkäisten yöllistä kostoa?

Jos tietäisit nyt kuolevasi, etkö sittenkään pelkäisi?

- Ehkä, mutta en silti pysty uskomaan VL-oppeihin, eikä sellainen pelko mitätöi niitä syitä miksi en usko.
- En helvettiä, mutta kuolemanpelko on ihmiselle aivan luonnollinen asia, eikä se tarkoita että VL-opetus olisi siltikään oikeaa.
- En pelkäisi.

Minkä synnin takia jätit Jumalan valtakunnan / kielsit uskosi / erosit liikkeestä?

- En minkään, ajatus yksittäisistä synneistä eron syynä on vain VL:ien helppo selitysmalli.
- Erosin opillisista / eettisistä syistä.
- En hyväksynyt tai rikoin VL-syntinormeja XXX ja YYY, mutta se ei ollut syy miksi erosin.
- Tein asioita XXX ja YYY, ja koin ristiriitaa liikkeen opetuksen kanssa. Pidin niitä kuitenkin tärkeämpänä kuin kuulumista VL-liikkeeseen.
- Riippuu miten määrittelemme synnin tässä keskustelussa. Jos se on teidän uskonne määritelmä, niin varmasti olenkin oikea synninsanko. Mutta jos se määritellään minun ajatusmaailmani kautta, niin olen ihan normaali ihminen muiden joukossa, myös sinun.
- Tein vaikka mitä syntiä. Lisäksi olen ehkä syyllistynyt Pyhän Hengen pilkkaan, koska minulla ei ole synnintuntoa. Surullista, koska nyt en pääse takaisin Jumalan valtakuntaan ja joudun helvettiin.

Oletko harkinnut ratkaisuasi kunnolla?

- Kyllä, olen harkinnut huolellisesti päätöstäni.
- En koe tehneeni ratkaisua, maailmankuvani on vain muuttunut ajattelutyön tuloksena.
- Tunsin, että en voi muutakaan.
- Kyseenalaistat siis minun harkintakykyni?

Vastauksesi eivät ole johdonmukaisia, oletko ihan varma asiastasi?

- Vastaukseni eivät ole yhtään epäjohdonmukaisempia kuin VL-opetuskaan.
- Se ettei kaikesta ole varma, on ihan normaalia. Monelta fanaatikolta, jotka uskovat tietävänsä lopullisen totuuden, saisi hyvin johdonmukaiset ja varmat vastaukset.
- Sinusta voi tuntua, että vastaukseni ovat epäjohdonmukaisia koska olet tottunut kytkemään täysin yhteenkuulumattomia asioita toisiinsa.

Maailmassaolo on pelkkää huoraamista, ryyppäämistä, rötöstelyä ja muuta pahaa menoa.

- Suurin osa ”maailman ihmisistä” elää ihan ihmisiksi. Ehkä voisit vähän laajentaa käsitystäsi todellisuudesta?
- Kuka velvoittaa huoraamaan, ryyppäämään, rötöstelemään ja pahameneilemään?
- Jos seksin harrastaminen avioliiton ulkopuolella on mielestäsi huoraamista, viinin nauttiminen ruoan kanssa ryyppäämistä ja rockin kuunteleminen muuta pahaa menoa, niin se voi näyttää siltä. Kun käyttää rumia sanoja, voi pian itsekin luulla, että ne asiat ovat rumia.
-Monet vl:ksi itseään kutsuvat ovat paljon pahempia.
-En käyttäydy noin, en siis ole maailmassa?

Elämällä ei ole mitään tarkoitusta eikä moraalia ilman Jumalaa tai VL-uskoa.
- Elämän tarkoituksen ei tarvitse olla mitään ulkopuolelta annettua, tai kuolemanjälkeistä kuten taivaaseenpääsy.
- Moraalin lähteitä on monia, joista uskonto on vain yksi mahdollinen.
- Tällä hetkellä tunnen, että merkityksen etsiminen elämälleni on tärkeämpää kuin valmiiksi annettujen totuuksien nieleminen.

VL-usko on ainoa raamatunmukainen usko, ja luterilaisuuden ydin.

- Vanhoillislestadiolaisuudessa käytetään Raamattua usein valikoivasti ja kehitetään täysin mielivaltaisia tulkintoja, VL:t tuntevat sitäpaitsi Raamatun melko heikosti noin keskimäärin.
- VL-opetuksessa on selviä poikkeamia luterilaisten tunnustuskirjojen oppeihin, jotka täytyy väkinäisesti ”selittää pois” vaikka yhtenevyyksiäkin on.
- Niin se on sinulle sitä niin kauan kuin sinä uskot siihen. Ja vaikka sinä uskot siihen ja johon saat ihan vapaasti uskoa, niin minä en, eikä se ole minulle totuus.
- Minulle ei ole mitään väliä sillä, mikä lahko tai kirkko on eniten raamatunmukainen, koska en pidä Raamattua missään arvossa.
- Voisitko perustella minulle tuota joillakin raamatunkohdilla? Jos et osaa, niin miten voit olla varma, että uskosi on raamatunmukaista.

Maan päällä on aina ollut oikea usko ja oikea seurakunta, joka on kulkeutunut tänne pohjan maalle. Luther oli uskovainen, mutta eivät hänen kirjoituksensa olleet erehtymättömiä.

- Jos joku nyky-VL ”erehtyisi” kirjoittamaan samoin kuin Luther toistuvasti ja johdonmukaisesti kirjoitti, hänet arvioitaisiin todennäköisesti väärähenkiseksi.
- Käsitys oikean uskon kulkemisesta on pseudohistoriaa, jossa sopivasti historiallisia faktoja valikoimalla luodaan turvallisen kuuloinen tarina.
- Lestadiolaisuuden historia osoittaa, että oppi, sen yksityiskohdat ja korostukset ovat vaihdelleet ajan kuluessa niin merkittävästi ettei niitä voi ohittaa vain ”keskittymällä nykyhetkeen”, koska oppi itsessään edellyttää tiettyä historiallista pysyvyyttä.

Kyllä minä olin surullinen, kun kuulin...

- Harmin paikka, mutta minäkin voisin olla toisaalta surullinen siitä, että kuvittelet minun paistuvan helvetissä.
- Toivoisin, ettet jatkuvasti kerro surustasi minulle, sillä en voi tehdä sinun surullesi mitään. En aio surulla painostamisen vuoksi tehdä ns. parannusta.

Etkö halua mummon/papan/vaarin/pikku-Nellin kanssa taivaaseen?

- Ei kai se, kenen sinä kuvittelet olevan taivaassa, ole minun haluistani kiinni.
- Mikäs siinä, muslimiparatiisikin voisi olla hyvä vaihtoehto, kerätäänkö porukka?
- En usko sellaisen taivaan olemassaoloon.
Viimeksi muokattu: 29.10.2010 23:35 : gepardi.

Vs:Vastauksia yleisiin puhuttelukysymyksiin 30.10.2010 12:21 #28

• hyshys hahmo
  • hyshys
  • POISSA
Jokaiseen vastaukseen voidaan määritää pistearvo ja laskemalla yhteen pisteet voidaan määritää lestoitumisen astetta ja eroprosessin vaihetta. :cheer: vastaukset ovat monella tavalla avaavia.

Vs: Vastauksia yleisiin puhuttelukysymyksiin 22.06.2012 21:21 #29

• taju hahmo
  • taju
  • POISSA
"Kyllä minä olen niin surullinen... äitisikin on usein itkenyt iltaisin lähtösi takia..."

- Älkää te surko. Kai ymmärrät, että suru johtuu ainoastaan vl-opetuksesta? Onko se hyvä usko, joka niin paljon aiheuttaa surua? Eikö teillä uskovaisilla pitäisi olla jo taivas täällä maan päällä - miksi se sitten on niin vaikeaa ja surullista?
Sivu luotiin ajassa: 0.208 sekuntia