Keskustelu

Hakomaja.net

Tervetuloa, Vieras

AIHE: Suurperheen äidin näköaloja

Vs:Suurperheen äidin näköaloja 31.05.2008 17:37 #11

• Satyagraha, pyrkimys totuuteen.
  • Admata hahmo
  • Admata
  • POISSA
Sama viesti toistuu ja toistuu, mutta mikä on tällaisen tarinoinnin perimmäinen tarkoitus. Kenelle Päivämiehessä vakuutellaan että nainen on "tyytyväinen pullantuoksuinen selviytyjätyyppi". Ja miksi?

Perhesunnittelun ja ehkäisyn kieltävä vl-opetus johtaa luonnollisesti siihen, että suurin osa vl-naista on suurpeheiden äitejä. Tällaiset "tyytyväinen pullantuoksuinen selviytyjätyyppi" kirjoitukset on luonnollisesti tarkoitettu psyykkaamaan sitä että he olisivat onnellisia asemaansa, joka on heille uskonliikkeen taholta epäsuorasti määrätty. Osa varmasti onkin - ei sitä voi kiistää. Yksi ja sama malli ei kuitenkaan kaikille sovi, eikä kaikista valitettavasti ole suurperheiden äideiksi. Mielestäni ei tarvitsekaan olla. He kuitenkin kärsivät siitä, ettei SRK jätä perhekokoa yksityisasiaksi, kuten se muualla yhteiskunnassamme on.

Tuskin näemme tulevaisuudessakaan Päivämiehessä kirjoituksia uranaisista, tai otsikkoa "Aila lykkäsi perheen perustamista, että menestyisi urallaan"...

Kuitenkin täytyy tunnustaa että vl-naisia on jonkinverran myös korkeissa virkatehtävissä, jopa kunnanjohtajana ja kansanedustajana.
Jumala ymmärtää ja ellei ymmärrä, niin hän ei ole Jumala, eikä meillä ole mitään pelättävää.
Käyttäjät eivät voi enää kirjoittaa viestejä.
Seuraavat käyttäjät tykkäävät tästä: vilia

Vs:Suurperheen äidin näköaloja 31.05.2008 18:24 #12

• hyshys hahmo
  • hyshys
  • POISSA
En malta olla kaivamatta arkistoja.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000021630700

Sen verran hyvin on jäänyt mieleen tuo keskustelu siitä mitä naiseus on tai ei ole. Tuo viesti kertoo kyllä paljon siitä miltä minusta tuntuu lukea noita päivämiehen juttuja.

Minä en voi olla niiden kaltainen. En vaikka mitä teksin. Olen siinäsuhteessa siis epäonnistunut ja epäkelpo.

En tideä ehkä nämä ova sitä ns tukea jolla tuetaan sitä perheidylliä. Ja tälläisten juttujen kautta pyritään osoitamaan arvostusta suurten perheitten äidelle.

Ja jotta naiset eivät kapinoisi osaansa vastaan niin varmaankin naiseus pyritään kanavoimaan tuohon äitiyteen ja sitä kautta tapahtuvaksi toiminnaksi.

Vs:Suurperheen äidin näköaloja 31.05.2008 18:45 #13

• Intiaanipäällikkö hahmo
  • Intiaanipäällikkö
Päivämies pyrkii vakuuttelemaan nuorille naisille, että kannattaa pitäytyä vanhassa naisen roolissa. Lehti yrittää samalla pitää suurperheen äidin roolin valinneet naiset tyytyväisinä ylistämällä heitä ja pönkittämällä kaikin tavoin heidän itsetuntoaan koko yhteisön arvostuksella. Kuten totesit, se on vain siksi väärin että näin arvostetaan vain yhtä elämänmallia uskovaiselle naiselle.

Ihmiset peilaavat omia elämän asioitaan lukemaansa tai näkemäänsä. "Olenko OK, mitä olen sisimmässäni todella, mitä haluaisin olla, millaiseksi haluan elämäni tehdä". Psyykkausta se Päivämieskin tekee, siinä kuin naistenlehdet.
Admata kirjoitti:
Tuskin näemme tulevaisuudessakaan Päivämiehessä kirjoituksia uranaisista, tai otsikkoa "Aila lykkäsi perheen perustamista, että menestyisi urallaan"...
Pakkoko sitä on äärest' laitaan mennä...:-) En henkilökohtaisesti hvyäksy sitä mallia, että nainen ei saisi yhdistää perhettä ja vaativaa ammattia. Se onnistuu mieheltä hyvin - miksi ei myös naiselta? Esteitä tulee poistaa! Aikaisempina aikoina uraa tekevä nainen joutui usein luopumaan lapsista tai tyytymään pienempään perheeseen kuin olisi oikeasti halunnut, koska työn ja perheen yhdistäminen on ollut naiselle kohtuuttoman vaikeaa. (Hänellä ei ole kotona vaimoa huolehtimassa.) Naisella pitää olla oikeus molempiin. SEKÄ niin suureen tai pieneen lapsimäärään kuin tahtoo ETTÄ koulutukseen ja ammattiin työelämässä.

Miksei Päivämiehessä siis ole haastatteluja näistä naisista:
vl-naisia on jonkinverran myös korkeissa virkatehtävissä, jopa kunnanjohtajana ja kansanedustajana.
Haastateltava voisi olla muukin kuin nimenomaan suurperheen äiti.

Naisen tulee saada Päivämmiehessäkin esiintyä ihmisenä, ilman erityistä mainintaa lasten määrästä. On paljon vl-naisia vaativissa ammateissa. Johtaja, kirjailija, tutkijanainen, puhtaanapitopäällikkö,rehtori, korkeakouluopettaja. He eivät ole pitäneet ainoana tehtäväkenttänään kotia ja aviomiehen uran pönkittämistä. Naista ei pidä vaatia yltämään tuplasti samaan kuin mies päästäkseen esiin muunakin kuin synnyttäjänä.

Ugh, olen puhunut!!

Vs:Suurperheen äidin näköaloja 31.05.2008 20:38 #14

• hyshys hahmo
  • hyshys
  • POISSA
Miksi?

Ikuinen kyselyikäni osoitaa taas oireitaan.B)
Naisen tulee saada Päivämmiehessäkin esiintyä ihmisenä, ilman erityistä mainintaa lasten määrästä.

Ei tämä ole lainkaan vältämätöntä. Niin kauvan kun olen ollut tuossa herätysliikeessä niin kauvan lasten määrä on ollut merkittävä keskustelun aihe ja myös mittari. Miksi nainen pitäis kohdata minään muuna kuin äitinä ja synnyttjänä. Miksi nainen pitäisi kohdata ihmisenä ja yksilönä?

Siihen ei kyllä toisaalta ole mitään pakkoa eikä tarvetta. Koska ohitamalla nainen ihmisenä ja kiinitämällä huomiota vain siihen mihin halutaan sen kiinittyvän (lapsiin)saadaan käytettyä valtaa. Se johtaa väistämättä ajatukseen ja tunteeseen siitä että vain lasten synnytäjänä nainen on arvokas (ei ihmisenä).

Etkö sinä ymmärrä että tämä on yksi tapa alistaa nainen synnytäjäksi. Vain äityden kattta voit ansaita hyväksyntää yhteisössä. Ja ne jotka siihen eivät pysty (alekirjoitanut mukaan lukien) saavat kaikin tavoin kokea em asioita painostuksena. Koska se joka ei pysyty on tietenkin vähintään selitysvelvolinen tai uskon kieltäjä.

Jos tarve pitää nainen miehelle alisteina ei olisi naisen ihmisyyttä suurempi tarve lestadiolaisuudessa moni asia olisi toisin.

( Ja pyydän anteeksi omaa "ahdasmielisyyttäni" tässä kohdassa. Kokemusta vain omallekin kohdalle on kertynyt siitä ettei nainen ole ihminen eikä arvokas ihmisenä:S )

Vs:Suurperheen äidin näköaloja 31.05.2008 21:56 #15

Mun mielest meikäläisyydessä arvostetaan paljonki uranaisia. Hirmu monet ystäväni, jotka ovat valinneet kotiäitiyden -oli sit iso taikka pien perhe- saavat jatkuvasti kuulla mahdollisesta kouluttautumisestaan taikka töihin menemisestään.

Oon jonku kerran lukenu myös Päikkäristä sellaisesta naisesta, joka on opiskellut perheen kasvaessa johki ammattiin. Kerran ainaki oli yhest naisest, joka oli tehnyt ison perheen keskellä väitöskirjanki. Mun tuttavapiirissä on varmaan enempi kouluttautuneita kuin kouluttamattomia perheenäitejä. Enkä mie oo huomannu, etteikö heitä arvostettaisi ihan immeisinä, ihan naisimmeisinä :( !

Vs:Suurperheen äidin näköaloja 07.06.2008 19:14 #16

• Hulluinhuonelainen hahmo
  • Hulluinhuonelainen
Kaikella journalismilla on tarkoituksensa. Tässä Päivämiehen kirjoituksessa tuo tarkoitus epäilemättä on myönteisen käsityksen synnyttäminen ja vahvistaminen suurperheen äitiydestä. Kirjoittaja luultavasti on nähnyt tuon tarkoituksen virheellisten ennakkoluulojen hälventämisenä. Moni näkee sen valheellisena propagandana.

Vanhoillislestadiolainen naiskansanedustaja, jonka tunnen, on naimaton ja lapseton. Pelkästään vanhoillislestadiolaisten naisten äänet eivät olisi riittäneet viemään häntä eduskuntaan, jossa hän istuu jo kolmatta kautta. Vanhoillislestadiolaiset miehet ovat olleet äänestämässä häntä sinne, ja olen kokenut häntä arvostettavan molempien sukupuolten parissa. Myös vahvalle itsenäiselle naiselle löytyy paikkansa vanhoillislestadiolaisuudessa. Arvelen kyllä että noiden muiden roolien kuin perheenäidin ottaminen on vaikeampaa vanhoillislestadiolaisuudessa kuin valtaväestön keskuudessa.

Olen itse suurperheen lapsi, ja hyvin onnellinen siitä. On uskomattoman hienoa, kun on suuri sisarusyhteisö. Tunnelma perhejuhlissa on jotain sellaista mitä harva pääsee kokemaan.

En aio itse perustaa suurperhettä, ekologisista syistä. Pallomme ei kestä enempää meitä... Jos katsoisin suurperheen perustamisen olevan moraalisesti kestävällä pohjalla, toivoisin itselleni sellaista.

Hyvän ja pahan tiedon hedelmä tuomitsi meidät vapauteen. Vanhoillislestadiolaisuudessa ei haluta tunnustaa että jos pyrimme lisääntymään kuin jänikset, Jumalan johdatus ei tule hätiin... Tai no, tuleehan se ennen pitkää, mutta tuskin jänisrutto on se millä asian ajatellaan hoituvan.

Vs:Suurperheen äidin näköaloja 07.06.2008 19:26 #17

• kyllä se on seudullisuus hahmo
  • kyllä se on seudullisuus
ja kepu kun sanelee äänestyskäyttäytymisen: on Lumijoki ja Tyrnävä edustettuna ja Raahesta tuo "vanhapiika"-Oulu onkin ammottava aukko! SRK-laiset miehittävät kirkon ja kuntien hallintoja, mutta kukaan ei halua Oulun SRK-kellokkaaksi! Lyömäetäisyydelle. Paremmaksi on todettu tuo soluttautuminen? Ei ole Lyly yksin mielipiteineen, kyllä isompi kaplakka tulee aikanaan?
Avoimia, suorapuheisia vl:ia... ei niitä täällä tunneta-juonittelijoita kaikki tyyni, ja pahimmasta päästä!? Kyllä ison kirjan opit ovat hakusessa, kun oma itse on napana ja kaiken keskiössä. Tai SRK:n etuhan se äänestäjineen vie.

Vs:Suurperheen äidin näköaloja 10.06.2008 22:43 #18

• Kysy joskus lapselta hahmo
  • Kysy joskus lapselta
Päivämies se jatkaa ihmisten aivopesua! Se on vastuutonta. Lehteen pitäisi lähettää vastine tuohon kirjoitukseen!!
Hulluinhuonelainen kirjoitti:
Päivämiehen kirjoituksessa tarkoitus epäilemättä on myönteisen käsityksen synnyttäminen ja vahvistaminen suurperheen äitiydestä. ...Olen itse suurperheen lapsi, ja hyvin onnellinen siitä. On uskomattoman hienoa, kun on suuri sisarusyhteisö. Tunnelma perhejuhlissa on jotain sellaista mitä harva pääsee kokemaan.
Väitän että lapsen kannalta suurperhe on keskimäärin suurempi riski kuin pienehkö perhe.

Meillä oli 14 muksua, kaikki vuoden välein syntyneitä (osa jopa samana vuonna, uskokaa tai älkää!). Äiti väsähti odottaessaan 3. nuorinta sisarustamme, mutta lisää oli vain otettava vastaan "jumalan lahjoina". Toiseksi nuorimman syntymän jälkeen hän sitten ratkesi ja sairastui henkisesti (vaikka muka jumala ei anna taakkaa enempää kuin jaksaa kantaa, mitä höpöpuhetta!). Makasi vain sohvalla silloin kuin yleensä kotona oli (äitimme vietti paljon aikaa sairaalassa) tai omassa huoneessaan ranteita viillellen tai pillereitä napsien. Me sitten soiteltiin sille ambulanssia, kun pilsuja meni liikaa kurkusta alas... kunnes opittiin piilottamaan ne. Isä oli päivät töissä, pienimmät päiväkodissa. Mutta me kouluikäiset saimme tehdä iltapäivät mitä lystää, ja usein illatkin... eihän isä rukka jaksanut meitä kaitsea, hyvä että jaksoi/ehti huolehtia että pysytään jonninmoisessa ruoassa. Muistan monta kertaa hakeneeni nuorimman sisaruksemme ulkoa, kun se juoksenteli talvipakkasessa sukkahoususillaan... kyllä noihin aikoihin melkoisen pellossa elettiin.

Muut uskovaiset eivät tarjonneet meille mitään apua, vaikka tiesivät tilanteestamme. Päinvastoin, kiersivät entistä kauempaa meidät... monet jopa puhuivat, ettei meidän kanssa kannata olla tekemisissä, kun äitimme on hullu (vaikka äiti rukka oli vain masentunut!) - se voi tarttua... kamalaa. Sitä sai hävetä joka paikassa. Voi kuinka monta kertaa minäkin toivoin, että olisin syntynyt "tavalliseen" perheeseen... vasta nyt aikuisiällä olen oppinut arvostamaan sitä että olen nähnyt rankasti elämän kääntöpuolia ja oppinut siten olemaan sotkeutumatta mihinkään tällaiseen soppaan, jossa omien aivojen käyttö on kielletty.

Isän ja äidinkin olisi pitänyt älytä käyttää ehkäisyä viimeistään siinä vaiheessa, kun äidin terveys alkoi rakoilla. Hullua, että ihminen "aivopestään" kuvittelemaan, että koko ajan pitää olla hedelmöittymiseen valmis ja lapsi on jumalan lahja, otettava vastaan hinnalla millä hyvänsä... "se on ristisi". Tämä on lapsen kannalta tosi traagista!! Minusta parempi olisi ollut hoitaa asiat niin, että äiti olisi jaksanut olla äiti jo meille olemassa oleville lapsillensa. Meolisimme tarvinneet ÄIDIN!!

Mitäs tästä seurasikaan? Osa sisaruksista on tuuliajolla, eikä ole saanut elämästä kiinni ollenkaan, aikuisenakaan. Eihän heistä kukaan välittänyt eikä huolehtinut pienenä...elämän eväät jäi vajaiksi. Perusturavallisuus ei rakentunut varhaislapsuudessa, kuten kasvatusoppaissa sanotaan... Yksi on tappanut itsensä, ja monen muunkin mielenterveys on rakoillut. Eipä mikään ihme, onhan todettua, ettei vailla vanhempien rakkautta, aikaa ja huomiota kasva tasapainoisia aikuisia.

Se siitä suurperheen unelmasta..

Minusta lapsia pitää tehdä vain sen minkä itse jaksaa hoitaa!

Vs:Suurperheen äidin näköaloja 14.06.2008 21:15 #19

• Heleena hahmo
  • Heleena
Koko vl-liike vaikuttaa keskiaikaiselta toimintatavalta naisten ja lasten kannalta. Jotain samanlaista naisten osalta löytyy lähinnä tuolta Afganistanin suunnalta.

Vs:Suurperheen äidin näköaloja 16.07.2008 07:20 #20

• nelia hahmo
  • nelia
  • POISSA
"Väitän että lapsen kannalta suurperhe on keskimäärin suurempi riski kuin pienehkö perhe."

Olen itse kasvanut vl-perheessä jossa oli 13 lasta.
Omat kokemukseni suurperheessä kasvaneena ovat negatiiviset.Vanhempien huomiota ja rakkautta ei vaan riittänyt meille lapsille.Rakkaudettomuus jättää ihmiseen aikamoiset traumat joita joutuu sitten aikuisiässä käymään kipeästi lävitse.
Luulo siitä että isossa perheessä kasvaisi sosiaaliseksi on klisee ja harhaluulo. Isossa perheessä joutuu pahimmillaan koko ajan kilpailemaan vanhempien huomiosta, sopeutumaan,mukautumaan ja unohtamaan omat tarpeensa.
Jos jollakin on positiivisia kokemuksia isossa perheessä kasvaneena olkoon onnellinen. Hyvä hänelle.Uskallan veikata että aika monessa isossa perheessä on lapsia jotka kokevat jääneensä sisarustensa varjoon ja huomiotta.Ikävä kyllä.
En halua syyllistää ison perheen äitejä. En myöskään halua kieltää lasten asemaa isossa perheessä.
Uskon tämän päivän vanhempien olevan tietoisempia vanhemmuuden merkityksestä lapsen terveeseen kehitykseen.
Paljon voimia ja ymmärrystä vanhemmilta vaaditaan. Minusta ei olisi ison perheen äidiksi.Tunnistan omat voimavarani ja en jaksaisi 13 lasta yksilöllisesti hoitaa ja auttaa kasvamisessa aikuisuuteen ja ehjäksi ihmiseksi.

"Muut uskovaiset eivät tarjonneet meille mitään apua, vaikka tiesivät tilanteestamme. Päinvastoin, kiersivät entistä kauempaa meidät... monet jopa puhuivat, ettei meidän kanssa kannata olla tekemisissä, kun äitimme on hullu (vaikka äiti rukka oli vain masentunut!) - se voi tarttua... kamalaa. Sitä sai hävetä joka paikassa. Voi kuinka monta kertaa minäkin toivoin, että olisin syntynyt "tavalliseen" perheeseen... "

Minulla on samankaltaisia kokemuksia lapsuudesta. Lapsuudenkoti oli köyhä maalaistalo.Olimme vaatimattomasti pukeutuneita ja haisimme navetalle. Häpeän tunne kasvoi osaksi identiteettiä.
Koulussakin moni meistä oli koulukiusattu.

"Minusta parempi olisi ollut hoitaa asiat niin, että äiti olisi jaksanut olla äiti jo meille olemassa oleville lapsillensa. Meolisimme tarvinneet ÄIDIN!!"

Sukupolvien ketju tulee tässä vahvasti esille. Miten omat vanhempamme voisivat antaa lapsilleen jotain jota he itsekään eivät ole saaneet? Hyväksyntää ja rakkautta.

"Mitäs tästä seurasikaan? Osa sisaruksista on tuuliajolla, eikä ole saanut elämästä kiinni ollenkaan, aikuisenakaan. Eihän heistä kukaan välittänyt eikä huolehtinut pienenä...elämän eväät jäi vajaiksi. Perusturavallisuus ei rakentunut varhaislapsuudessa, kuten kasvatusoppaissa sanotaan... Yksi on tappanut itsensä, ja monen muunkin mielenterveys on rakoillut. Eipä mikään ihme, onhan todettua, ettei vailla vanhempien rakkautta, aikaa ja huomiota kasva tasapainoisia aikuisia. "

Meitä isossa perheessä kasvaneita tunnevammaisia on aika paljon.
Toivottavasti osaamme tahoillamme läpi käydä traumamme ja katkaista osaltamme sukupolvien ketju rakastamalla itse omaa lastamme/omia lapsiamme.

"Se siitä suurperheen unelmasta..

Minusta lapsia pitää tehdä vain sen minkä itse jaksaa hoitaa![/quote]";)

Aamen.
Viimeksi muokattu: 16.07.2008 07:23 : nelia. Syy: lisäsin lainauksiin merkit, noviisi asialla
Sivu luotiin ajassa: 0.223 sekuntia