http://www.kalajokilaakso.fi/suviseurat/
Sivu 12
SL toteaa kyseisessä haastatelussaan näin ehkäisystä...
Kysymys on uskonopillinen:- Otetaanko luomistyö Jumaalalta omiin käsiin.
Siinä on mies tainu unohtaa jotain hyvin perimmäisiä kysymyksiä. Ei luomistyöt voida koskaan otaa ehkäisyllä Jumalalta omiin käsiin. Väite on naurettava. Ja se on myös ristiriitainen sikäli että lapsetomuushoidoissa voidaan ainakin pyrkiä ottamaan lumistyö omiin käsiin. Milloin minkäkin laisella menestyksellä.
Uskooko SL vauvavarastoon? Näin ainakin tämän haastattelun perusteella tulisi uskoa. Ja onko todella niin että lestadiolaisen herätyliikeen elinvoimaisuudesta pidetään kiinni hinnalla millä hyvänsä seurauksista välittämättä.
Ja sitten se että tietoisesti puhutaan vain ehkäsiystä. Jätetään täysin selitämättä mitä on ehkäisy ja mikä on jotain muuta. Vai onko haasttelussa mainittu sekuaalisuus ym viittaus selibaattiin vai ei.
Minä todella ihmettelen että SL on niin sokea sille mihin tälläiset lausunnot johtavat. Ne pahimmilaan johtavat toisen ihmisen kuolemaan.
Kyllä minä sen uskon että Jumalan kädestä yksitään syntyy elämä. Ja että Jumala on elämän ja kuoleman herra. Mutta en sitä että Jumalan sana kehoitaa meitä piitaamattomuuteen ja rakkaudettomuuteen lähimmäisiämme kohtaan.
Tälläiset lausunot herättävät kysymysen siitä että kuka ottaa vastuun jos ja kun äiti ja tai lapsi vammauttuu tai kuolee tälläisten lausuntojen takai. SIKISI että äiti uskoi loppuun asti siihen että ehkäisy on syntiä jne...
Kuka kantaa vastuun ja syylisyyden. Eivät ainkaan ne jotka tälläisiä lausuntoja julkisuuteen päästävät. Yhtä lailla sillon Jumalan luomistyöhän puutumista on se jos mihen terveyteen puututaan lääketieteen keinoin. SL ei varmaan ole ajatellut asiaa tältä kannalta. Koska ehkä hän haluaa nähdä asian vain niin että luomistyötä on vain uuden elämän kasvattaminen kohdussa ei olemasssa olevan elämän suojeleminen.
Onko naisella oikeasti arvoa tälläisille ihmisille? Tai ainakaan niillä naisilla jotka eivä tole kyllin vahvoja kestääkseen tuota oppia.
SL sanat voisi ymmrtää näin - koska olen liian heikko ja viallinen jotta voisin kestää tuon opin kappaleen minulle jää kasksi vaihtoehtoa. Joko uhraan itseni tai kiellän uskoni. Kupaakaan en voi omatuntoni tähden tehdä?
SL puhuu puppua jos väitää ettei ketään painosteta. Kyllä painostetaan silloinkin kun terveys todellisuudessa ei kestä uutta raskautta. Tätä SL ei vain halua tunnustaa julkisesti. Kyse on kaiksta muusta kuin rohkeudesta.
Ei kyse ole rohkeudsta, ja on ikävää että ko alentuu tuollaiseen propaknadaan. Ei kyse ole lapsiluvusta eikä siitä että eroaa tässä kohdassa mailmasta. Vaan siitä että kantaisi OIKEASTI vastuun elämästään.
Onko se rohkeutta ettei ota vastuuta omasta elämästään edes siinä vaiheessa kuin pitäisi? Ja miski yhteisö ei kanna omalta puoleltaan vastuuta jos näkee että tilanne perheessä ajautuu kriisiin tämän ehkäisyopin kanssa.
Ja sitten vielä missä on ne opilliset perustelut. Ne jätetään kuten aina käsitelemättä. On opillisia perusteita joita ei käsitellä lainkaan.