Keskustelu

Hakomaja.net

Tervetuloa, Vieras
  • Sivu:
  • 1

AIHE: Raamatun paikkoja vl opin tuoeksi ja niitä vastaan

Raamatun paikkoja vl opin tuoeksi ja niitä vastaan 31.05.2009 12:50 #1

• hyshys hahmo
  • hyshys
  • POISSA
Aloitetaan alusta.

1. Mooseksen kirja 3

4 Niin käärme sanoi vaimolle: "Ette suinkaan kuole;
5 vaan Jumala tietää, että sinä päivänä, jona te siitä syötte, aukenevat teidän silmänne, ja te tulette niinkuin Jumala tietämään hyvän ja pahan

Tuota raamatun paikaa käytetään tukemaan sitä ettei seurakunnan neuvoja saa kyseenalaistaa. Vastaargumenttina voi käytää mitä tahansa tämän tapaisista raamatun paikoista.

Luuk. 11:9
Niinpä minäkin sanon teille: anokaa, niin teille annetaan; etsikää, niin te löydätte; kolkuttakaa, niin teille avataan.

Lisää samaa sarjaa

1. Mooseksen kirja 27

Kertomus Iisakista Rebekasta Eesusta ja Jaakobista. Siitä kuinka Rebekka puki Jaakobin ja sai isän siunauksen. Tällä on peruteltu sitä että pitää olla kuuliainen seurakunnan neuvoille. Että Rebekka edustaa seurakuntaa tässä vertauksessa. Ainakin vl opin tulkinnan mukaan.

Toinen samaan kertomukseen liittyvä vl opin tulkinta on se kun Eesau myy esikoisuutensa hernekeitosta.

1. Mooseksen kirja 25

31 Mutta Jaakob sanoi: "Myy minulle ensin esikoisuutesi".
32 Eesau vastasi: "Katso, minä kuolen kuitenkin, mitä minä esikoisuudellani teen?"
33 Jaakob sanoi: "Vanno minulle ensin". Ja hän vannoi hänelle ja myi esikoisuutensa Jaakobille.
34 Ja Jaakob antoi Eesaulle leipää ja hernekeittoa. Ja hän söi ja joi, nousi ja meni matkoihinsa. Niin halpana Eesau piti esikoisuutensa.

Tälläkin raamatun paikalle perustellaan kuuliaisuuden vaatimista seurakunnalle. Ettei pidä pitää halpana uskoa. Ja olen kuullut vl tätä selitettävän niin

Vastaargumentti:

Löytyy jo aijemmin raamatusta. Samaisesta kertomuksesta.

23 Ja Herra sanoi hänelle: "Kaksi kansaa on sinun kohdussasi, kaksi heimoa erkanee sinun ruumiistasi, toinen heimo on toista voimakkaampi, vanhempi palvelee nuorempaa".
24 Kun hänen synnyttämisensä aika oli tullut, katso, hänen kohdussaan oli kaksoiset.

Toisin kuin vl väitävät Rebekan toimet eivät ole seurakunnan ilmoitusta vaan Rebekka ilmoitti ei omaa tahtoaan vaan Jumalan tahtoa. Seurakunnan tehtävä on ilmoitaa Jumalan tahtoa.

Näitä on varamaan paljonkin mutta tämä

1. Tim. 3:15

Mutta jos minä viivyn, ettäs tietäisit kuinka sinun pitää Jumalan huoneessa vaeltaman, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden patsas ja perustus.

Vastaargumentti:

oh. 14:6

Jesus sanoi hänelle: minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kenkään tule Isän tykö, vaan minun kauttani.

Voiko olla kahdenlaista totuutta. Jos Kirstus on totuus voiko seurakunta olla totuus vain jos se pysyy totuudessa. Seurakunta joka ei pysy Kristuksessa ei ole totuudessa eikä ole seurakunta ensinkään.

Matteus 5

Näytää olevan kultakaivos tässä asiassa:

3 "Autuaita ovat hengellisesti köyhät, sillä heidän on taivasten valtakunta.
4 Autuaita ovat murheelliset, sillä he saavat lohdutuksen.
5 Autuaita ovat hiljaiset, sillä he saavat maan periä.
6 Autuaita ovat ne, jotka isoavat ja janoavat vanhurskautta, sillä heidät ravitaan.
7 Autuaita ovat laupiaat, sillä he saavat laupeuden.
8 Autuaita ovat puhdassydämiset, sillä he saavat nähdä Jumalan.
9 Autuaita ovat rauhantekijät, sillä heidät pitää Jumalan lapsiksi kutsuttaman.
10 Autuaita ovat ne, joita vanhurskauden tähden vainotaan, sillä heidän on taivasten valtakunta.
11 Autuaita olette te, kun ihmiset minun tähteni teitä solvaavat ja vainoavat ja valhetellen puhuvat teistä kaikkinaista pahaa.
12 Iloitkaa ja riemuitkaa, sillä teidän palkkanne on suuri taivaissa. Sillä samoin he vainosivat profeettoja, jotka olivat ennen teitä.
13 Te olette maan suola; mutta jos suola käy mauttomaksi, millä se saadaan suolaiseksi? Se ei enää kelpaa mihinkään muuhun kuin pois heitettäväksi ja ihmisten tallattavaksi.
14 Te olette maailman valkeus. Ei voi ylhäällä vuorella oleva kaupunki olla kätkössä;
15 eikä lamppua sytytetä ja panna vakan alle, vaan lampunjalkaan, ja niin se loistaa kaikille huoneessa oleville.
16 Niin loistakoon teidän valonne ihmisten edessä, että he näkisivät teidän hyvät tekonne ja ylistäisivät teidän Isäänne, joka on taivaissa.

Oikeasti Admata mitä ajat takaa - näitä on vaikka kuinka paljon. Vl on ihan oma tapansa lukea raamattua.
Käyttäjät eivät voi enää kirjoittaa viestejä.

Vs:Raamatun paikkoja vl opin tuoeksi ja niitä vastaan 31.05.2009 16:30 #2

• Satyagraha, pyrkimys totuuteen.
  • Admata hahmo
  • Admata
  • POISSA
hyshys kirjoitti:
Oikeasti Admata mitä ajat takaa - näitä on vaikka kuinka paljon. Vl on ihan oma tapansa lukea raamattua.
Totta - Raamatussa on paljon paikkoja, joita vl:t siteeraavat ja paljon sellaisia jotka mielellään ohitetaan. Tämä on eräänlainen idea yhdeksi vertaistuen muodoksi, josta lukijat löytäisivät helposti vl:ien käyttämät Raamatunpaikat vl-opin tueksi, mutta näkisivät samalla myös ne Raamatunkohdat jotka sotivat vl-oppia vastaan.

Ajatukseni on koota tietopankki, jossa ei olisi omia kannanottoja tai johtopäätöksiä, vaan puhtaasti Raamatun lainauksia jaoteltuna kunkin asian tiimoille. Tietopankki olisi a:sta ö:hön, kuten EvLut-kirkon aamenesta öylättiin sanasto. Yksittäiseltä muotoilultaan siinä olisi aina yksi asia, kuten 'uskollisuus seurakunnalle', 'pieni joukko', 'eksklusiivisuus', 'pelastusjärjestys', 'ehkäisy', jne... näiden asioiden tiimoilta esitettäisiin sitten ne Raamatunpaikat, joita vl-opetus käyttää ja muut aiheeseen liittyvät Raamatunpaikat, jotka vl-opetus mielellään ohittaa. Tyyli yksittäisen aiheen tiimoilta olisi kuten tämä Argumentit kollajan tekoaltaan puolesta ja vastaan.

Esim. avauksestasi hyshys: Kertomusta Rebekasta Eesusta ja Jaakobista käytetään kyllä paljon. Se kuitenkin vaatii selittämistä, joten siksi jättäisin sen ehkä pois. Tällaista muotoilua ajattelisin. Sulkuihin voi laittaa perään lyhyen selityksen siitä, mistä on kysymys, mutta muutoin tarjoaisimme vain puhdasta Raamatun tekstiä lukijoille purtavaksi järjestettynä aihealueittain :)

Kuuliaisuus seurakunnalle:
Puolesta:

- "Onko Jumala todellakin sanonut: 'Älkää syökö kaikista paratiisin puista'?" (1. Mooses 1) - Sielunvihollinen kyseenalaistaa. (selvennys käytöstä)
- "ettäs tietäisit kuinka sinun pitää Jumalan huoneessa vaeltaman, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden patsas ja perustus." (1. Tim. 3:15 )
- "te olette meitä ja Herra seuraamaan ruvenneet " (1. Tess. 1:6)

Vastaan:
- "Jeesus sanoi hänelle: minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kenkään tule Isän tykö, vaan minun kauttani." (Joh. 14:6)
- Vuorisaarna: "Autuaita ovat: köyhät, murheelliset, laupiaat, puhdassydämiset, rauhantekijät, jne... ) (Matteus: 5)
- "Koetelkaa kaikkea ja pitäkää se mikä on hyvää. " (1. Tess. 5:21)
- "Johannes sanoi silloin: "Opettaja, me näimme erään miehen ajavan pahoja henkiä ulos sinun nimessäsi. Me yritimme estää häntä, koska hän ei seuraa sinua meidän joukossamme." Mutta Jeesus vastasi: "Älkää estäkö. Joka ei ole teitä vastaan, on teidän puolellanne." (Luuk. 9:49-50)

Tämä on todella laaja ja pitkä projekti, mutta sitä voi kehittää pikkuhiljaa ja päivittää aina välillä :)
Jumala ymmärtää ja ellei ymmärrä, niin hän ei ole Jumala, eikä meillä ole mitään pelättävää.

Vs:Raamatun paikkoja vl opin tuoeksi ja niitä vastaan 31.05.2009 16:39 #3

• tap hahmo
  • tap
  • POISSA
Tämä on hyvä idea. Näen tärkeäksi, että autetaan lähtijöitä selventämään ajatuksensa opin asioissa. Se myös helpottaa eroprosessiin liittyvissä puhuttelutilanteissa, kun voi perustella omia näkemyksiään.

Tuote formaattia kannattaa hieman kehittää. Voisiko tämä olla oma taulukkopohjianen tietokantansa keskustelun sijaan. Ehdotan esim. tällaista muotoa:

kiistanalainen oppi 1. (esim. seurakunnan asema suhteessa Jumalan sanaan)

Raamatunkohdat opin puolesta-
-
-

Raamatukohdat oppia vastaan-
-
-

Jos kaiken kirjoittaa vapaamuotoisesti "pötköön", luettavuus on vähän heikkoa.

Tuosta kohdasta "seurakunta on totuuden patsas ja perustus" on muistaakseni Heino kirjoittanut joskus hyvin. VL käsittää kohdan niin, että seurakunta on totuus. Eihän siinä kuitenkaan niin lue, vaan että se on patsas ja perustus. Eli seurakunnan tehtävä on kannattaa, tukea ja pitää näkösällä totuutta. Ja totuushan on tietenkin Jeesus. Vl seurakunta ei siis toteuta tätä seurakunnan tehtävää, koska se on nostanut itsensä kannattajan paikalta itse asiaksi patsaan päälle.

Vs:Raamatun paikkoja vl opin tuoeksi ja niitä vastaan 31.05.2009 16:43 #4

• tap hahmo
  • tap
  • POISSA
Nähtävästi Admata ehti ajatella täsmälleen saman, kuin minä, muutama minuutti aiemmin. Ei haitanne. Erinomainen idea joka tapauksessa. Odotan sinne mielenkiintoista materiaalia.

Vs:Raamattu puolesta ja vastaan vl-oppia 31.05.2009 16:54 #5

• Admata hahmo
  • Admata
  • POISSA
tap kirjoitti:
Voisiko tämä olla oma taulukkopohjianen tietokantansa keskustelun sijaan. Ehdotan esim. tällaista muotoa:

kiistanalainen oppi 1. (esim. seurakunnan asema suhteessa Jumalan sanaan)

Raamatunkohdat opin puolesta-
-
-

Raamatukohdat oppia vastaan-
-
-
Juuri tuo muotoilu oli mielessäni. Tämä keskustelu on vain työversio aivan samaan tapaan kuin yhdessä muotoilimme tästä Miten jätän VL-liikkeen ja pysyn hengissä sisältöartikkeliksi Askeleet irti SRK-lestadiolaisuudesta.
Jumala ymmärtää ja ellei ymmärrä, niin hän ei ole Jumala, eikä meillä ole mitään pelättävää.

Vs:Raamatun paikkoja vl opin tuoeksi ja niitä vastaan 31.05.2009 17:06 #6

• hyshys hahmo
  • hyshys
  • POISSA
Joo muistan tuon kirjoituksen ja se on varmaankin myös täällä. Etsin sen kun ehdin. Joo pitkä projekti tosiaan. Myönnän jo oman pikkumaisuuteni projektin tässä vaiheessa ja totean että miten Jumalan huoneessa pitää vaeltaman - seuraata Kirstusta ja vain ja ainoastaan Kirstusta. JOka on totuuden patas ja uskon perusta - Tälle kalliole minä rakennan seurakuntani. No hamotellaanko ensin aiheita -

Totuuden patsas ja perustus
Ehkäisykielto ja sen perusteet
Kuuliaisuus ajalliselle seurakunnalle
Hengellisen ja ajallisen seurakunnan erillainen ymmärrys eri raamatun pakkojen äärellä
vl - parannus - parannus
hyvät ja huonot hedelmät

Vai mistä aloitetaan. Vai kerätäänkö ensin raamatun paikkoja yksipulisesti vl opetusta. Niin kuin tuokin joka nyt tuli mieleen. Tälle kalliolle minä raknnan seurakuntani.

Heitän ehdotuksen hyväksykää tai hylätkää. Moderaatorioikeusilla on mahdollista muokata viestejä jälkikäteen. JOs lähdemme keräämään vl-raamatun pakkoja sitä mukaa kuin ne tulee mieleen niiden poimiminen avaukseen yhdeksi kokonaisuudeksi onnistuu. Tällä tavalla tein syntilistaa s24:llä paitsi että poistin aina edellisen viestin sitä mukaa kun olin kerännyt uudet asiat listalle. Tai kerätäänkö aihetia rinnan aiheet toiseen ja raamatunpaikat toiseen. Miettikää..

Vs:Raamatun paikkoja vl opin tuoeksi ja niitä vastaan 31.05.2009 20:50 #7

• Admata hahmo
  • Admata
  • POISSA
hyshys kirjoitti:
Vai mistä aloitetaan. Vai kerätäänkö ensin raamatun paikkoja yksipulisesti vl opetusta. Niin kuin tuokin joka nyt tuli mieleen. Tälle kalliolle minä raknnan seurakuntani.

Heitän ehdotuksen hyväksykää tai hylätkää. Moderaatorioikeusilla on mahdollista muokata viestejä jälkikäteen. JOs lähdemme keräämään vl-raamatun pakkoja sitä mukaa kuin ne tulee mieleen niiden poimiminen avaukseen yhdeksi kokonaisuudeksi onnistuu. Tällä tavalla tein syntilistaa s24:llä paitsi että poistin aina edellisen viestin sitä mukaa kun olin kerännyt uudet asiat listalle. Tai kerätäänkö aihetia rinnan aiheet toiseen ja raamatunpaikat toiseen. Miettikää..
Projekti on sen verran laaja, että tein ihan oman paikan sille. Eli Palautteen alla on uusi alafoorumi nimeltä työpaja. Siellä kuka tahansa voi tuoda mielestään oleellisen vl-opetuksen omaksi avauksekseen sekä siihen Raamatunpaikkoja kyseisen opetuksen puolesta ja/tai vastaan. Joko hyshys tai minä muokkaamme sitten avauksia päivittäen siihen vastauksissa huomioidut Raamatunkohdat. Näin yksi kokonaisuus muodostuu mielestäni kaikkein selkeimmin. Siitä se lähtee B)

Heitin tuonne malliksi pari avausta. Itse olen ensi viikon kiireinen sekä töiden suhteen, että väliaikaisesti yksinhuoltaja lapselleni kotona. En välttämättä ehdi paljoa arkena osallistua, mutta pelikenttä on avattu, olkaapa hyvät :cheer:
  • Sivu:
  • 1
Sivu luotiin ajassa: 0.197 sekuntia