Keskustelu

Hakomaja.net

Tervetuloa, Vieras

AIHE: opin muuttuminen

Vs:Synninpäästöstä 17.07.2009 15:14 #11


  • Viestejä:2075 Vastaanotettu kiitos 122
  • Satyagraha, pyrkimys totuuteen.
  • Admata hahmo
  • Admata
  • POISSA
Acimlainen kirjoitti:
Olisi mielenkiintoista kuulla jonkun vl-papin omin sanoin kerrottu näkemys tästä. Haluaisin heidän kertovan mitä he ajattelevat lausuessaan synninpäästön sanat. Ajattelevatko he, että jos en näitä sanoja lausuisi, niin tuo toinen ei olisi vielä saanut niitä syntejään anteeksi. Siis että onko se voima heidän mielestään tuossa rituaalissa.
Tämä onkin mielenkiintoista kun aletaan pohtimaan vl-synninpäästön rajoja. Olen yrittänyt aina silloin tällöin kysellä näistä rajoista S24:llä, mutta hiljaista on ollut. Tämä kuulunee kategoriaan; "Älä ajattele, usko ainoastaan".

Eräs ristiriita on esim. että kun Erkki Antti tuli uskoon yksin ollessaan kirjaa lukiessaan, niin vl:t yrittävät vetää aasinsiltaa että hän oli jo vuosia aikaisemmin kuullut Laestadiuksen saarnaavan ja tuolloin vasta käsitti uskon oikein. Tällä yritetään perustella, että Erkki Antti olisi sittenkin saanut synninpäästönsä julistuksen kautta. Kuitenkin vl-saarnoissa varoitetaan "parannuksen lykkääjiä", että kun yhtäkkiä tulee hätä ja kuoleman vaara, niin silloin ei välttämättä löydykään ketään joka saarnaisi synnit anteeksi. Tuossa tilassa he eivät sitten voikaan käsittää vuosia aikaisemmin kuulemaansa syntien anteeksijulistusta ja takertua siihen uskolla, vaikka näin väitetään Erkki Antin kohdalla tapahtuneen. Tämän johdosta olen joskus kysynyt S24:llä, että mikä on maksimiviive syntien anteeksiannon julistuksen vastaanottamisessa? Onko se minuutteja, tunteja, päiviä, viikkoja, kuukausia vai vuosia? Vl:illä puuttuu 'parasta ennen' päiväys myymässään tuotteesta :silly: Nopeasti pilaantuvalta tuote kuitenkin vaikuttaa, koska yleensä se kehoitetaan nauttimaan heti ja varoitetaan että jo huomenna saattaisi olla liian myöhäistä ;)

Sen verran pitää ottaa takaisin puheitani loitsusta, että vl-oppi ei pidä sanamuotoja merkityksellisenä. Yleensäottaen loitsuissa oikeat sanamuodot ovat tärkeitä. Tässä tapauksessa taikaan riittää kuitenkin vl-uskovaisen sanallinen informaatio Jeesuksen pelastuksesta toisen ihmisen kohdalla ja vastaanottajan uskominen kyseiseen julistukseen.
Jumala ymmärtää ja ellei ymmärrä, niin hän ei ole Jumala, eikä meillä ole mitään pelättävää.
Käyttäjät eivät voi enää kirjoittaa viestejä.

Vs:Synninpäästöstä 17.07.2009 17:48 #12


  • Viestejä:275 Vastaanotettu kiitos 69
  • tap hahmo
  • tap
  • POISSA
Admata kirjoitti:
Ihmettelijä kirjoitti:

"Minun mielestäni synninpäästö johtaa toisinaan pahoihinkin vääristymiin: esim. hoitokokousjulmurit kuulemma pyytelivät toisiltaan julmuuksiaan anteeksi, vl-pedofiilit voivat uskoa syntinsä anteeksi yleisestä saarnasta, samoin katolisen kirkon pedofiilipapit käyvät ripittäytymässä toisilleen jne. Eli joku kolmas, asiaan mitenkään liittymätön (ja usein varsinaisesta asiasta tietämätön) poistaa syyllisyyden ja vastuun (rikoksen) tekijältä."

Kutsuisin itse tuota lieve-ilmiöksi tai synninpäästön väärinkäytöksi. Ainakin aiemmin vl-liikkeessäkin opetettiin, että synti pitää korjata myös maallisella tasolla.

Vahvistan tämän. Kyse on todella värinkäytöksestä, jota ilmeisesti käytetään aika usein, kun "johtoporras" mokailee. Pyytelevät toisiltaan anteeksi, vaikka erehdykset ovat vaikuttaneet väärien toimien ja opetuksen kautta koko seurakuntaan. Seurakunnan edessä asia vaietaan ja yritetään sitten vakuutella itselleen, että kaikki on kunnossa kun anteeksi on pyydetty ja saatu. Todellinen opetus on lähivuosina ollut, että anteeksi pitää pyytää siinä laajuudessa, jossa paheennusta on aiheutettu. Näin ei ainakaan johtokunta kuitenkaan ole toiminut. :angry:

Acimlainen kirjoitti:
Ajattelevatko he, että jos en näitä sanoja lausuisi, niin tuo toinen ei olisi vielä saanut niitä syntejään anteeksi. Siis että onko se voima heidän mielestään tuossa rituaalissa. Vanhoillisten avaintenvaltateoria antaa ainakin näin ymmärtää. Vai ajatteleeko hän että haluan kaikesta sydämestäni vakuuttaa tuolle heikkouskoiselle ihmiselle, että hänen syntinsä ovat anteeksi, jotta hänen olisi helpompi uskoa että ne ovat anteeksi. Koska syntien anteeksiuskominenhan on kristinuskossa välttämätöntä pelastuksen kannalta.

Ainakin alunperin synninpäästöllä mielestäni tarkoitetaan nimenomaan vakuuttamista, jolla vahvistetaan uskoa syntien anteeksiantamukseen. Toimiihan yleensä kaikkien (useimpien) ihmisten omatunto siten, että jos tulee vaikka vahingoitettua toisen omaisuutta, halutaan asia sopia vahingon kärsineen kanssa. Sielunhoidossa lienee kysymys tästä samasta. Vaikka kaikki synnit on jo ennalta anteeksi, kun ihminen tietää esim. loukanneensa toista, se tulee tunnolle ja haluamme sopia asianosaisen kanssa. Tällaista tilannetta varten on olemassa rippi. Samoin se on sellaista tilannetta varten, että seurakunta on mennyt opissa harhaan. Tämän havaittua opin harhat pitäisi yhtä julkisesti korjata ja vastuussa olevien suorittaa rippi siinä laajuudessa, kuin väärää oppia on julistettu. Vaikka siis synnit on jo ennalta anteeksi (vrt. laupias samarialainen maksoi ennalta haavoittuneen hoidosta), rippi ja synninpäästö ovat Jeesuksen asettamia.
Joh 13:8 Pietari sanoi hänelle: "Sinä et ikinä saa pestä minun jalkojani!" Jeesus vastasi: "Jos minä en pese sinua, ei sinulla ole sijaa minun luonani. 9 Silloin Simon Pietari sanoi: "Herra, älä pese vain jalkojani, pese myös kädet ja pää." 10 Tähän Jeesus vastasi: "Se, joka on kylpenyt, ei tarvitse pesua, hän on jo puhdas.* Ja te olette puhtaita, ette kuitenkaan kaikki."

Tässä kylpeminen kuvaa uskoon tuloa ja jalkojen peseminen omantunnon hoitamista. Omantunnonhoitamisen Jeesus arvostaa niin korkealle, että jos se täysin laiminlyödään, tullaan pidemmän päälle kokonaan uudestaan likaiseksi -eli menetetään helposti usko kokonaan. Siksi pidän synninpäästöä ja rippiä tärkeänä. Tässä sanallisessa synninpäästössä vain todella on se ominaisuus, että siitä helposti tulee mainittu loitsu tai rituaali, jossa vasta tapahtuu anteeksianto. Tällainen opillinen kehitysprosessi on nähtävästi menossa vl:ssä. Täytyisi muistaa, että kaikki on jo ENNALTA maksettu ja nyt on kysymys ainoastaan ihmisten välien ja omantunnon hoitamisesta, jotta säilyisi usko Jeesukseen lunastajana.

Tähän liittyy vielä yksi ikävä asia, joka vaikuttaa vl-opissa:

Ihmettelijä Kirjoitti:
Kristinuskon ongelmana on se, että se tuottaa syyllisyyttä ihmisille asioista, joista ei tarvitsisi tuntea syyllisyyttä -usein ihmisen laijityypillisestä toiminnasta.

Jeesus sanoi että jokaisen tulee ottaa ristinsä ja seurata häntä. Vl liike on kuitenkin tuonut ristin lisäksi paljon muuta kannettavaa seurakuntalaistensa hartioille. Monet 60-70 luvun ihmisten moraaliset pohdinnat on hengellistetty ja niistä on tehty normeja. Kuuliaisuutta vaaditaan ajalliselle seurakunnalle ja jätetään kirjoitettu Jumalan sana sivuosaan. Näin ihmisten omiatuntoja on otettu valtaan ja kuormitettu ylimääräisillä asioilla. Eikä tässä suhteessa täysin viatonta kr. yhteisöä taida löytyä muualtakaan.
Käyttäjät eivät voi enää kirjoittaa viestejä.

Vs:Synninpäästöstä 18.07.2009 00:04 #13

  • Ihmettelijä hahmo
  • Ihmettelijä
Admata kirjoitti:
Sen verran pitää ottaa takaisin puheitani loitsusta, että vl-oppi ei pidä sanamuotoja merkityksellisenä. Yleensäottaen loitsuissa oikeat sanamuodot ovat tärkeitä. Tässä tapauksessa taikaan riittää kuitenkin vl-uskovaisen sanallinen informaatio Jeesuksen pelastuksesta toisen ihmisen kohdalla ja vastaanottajan uskominen kyseiseen julistukseen
Kuis niin? Kyllä se on ihan se Jeesuksen nimessä ja veressä on kaikki synnit anteeksi -loitsu mikä AINA tarvitaan täsmälleen tässä muodossa. Kososlaisesta hengestä parannusta tehtäessä tarvittiin täsmälleen oikeaa sanamuotoa (en muista kyllä sitä enää).
Käyttäjät eivät voi enää kirjoittaa viestejä.

Vs:Synninpäästöstä 18.07.2009 01:15 #14


  • Viestejä:275 Vastaanotettu kiitos 69
  • tap hahmo
  • tap
  • POISSA
Ihmettelijäkirjoitti:
Admata kirjoitti:

"Sen verran pitää ottaa takaisin puheitani loitsusta, että vl-oppi ei pidä sanamuotoja merkityksellisenä. Yleensäottaen loitsuissa oikeat sanamuodot ovat tärkeitä. Tässä tapauksessa taikaan riittää kuitenkin vl-uskovaisen sanallinen informaatio Jeesuksen pelastuksesta toisen ihmisen kohdalla ja vastaanottajan uskominen kyseiseen julistukseen"
Kuis niin? Kyllä se on ihan se Jeesuksen nimessä ja veressä on kaikki synnit anteeksi -loitsu mikä AINA tarvitaan täsmälleen tässä muodossa. Kososlaisesta hengestä parannusta tehtäessä tarvittiin täsmälleen oikeaa sanamuotoa (en muista kyllä sitä enää).

Kyllä admata on tuossa oikeassa opillisesti. Ihmettelijä on oikeassa käytännön tasolla.

Olen ollut aina vl, liki 40 vuotta ja olen edelleen nimellisesti. En ole voinut vielä kertoa läheisilleni kevättalvella tekemääni päätöstä irtaantua. En voi sanoa tuntevani kaikkea oppia täysin, mutta tiedän mielestäni aika hyvin, missä mennään. Tässä synninpäästökysymyksessä liikkeen opillinen teoria ja käytäntö eivät täysin kohtaa.
Käyttäjät eivät voi enää kirjoittaa viestejä.

Vs:Synninpäästöstä 18.07.2009 11:50 #15

  • Ihmettelijä hahmo
  • Ihmettelijä
tap kirjoitti:
Olen ollut aina vl, liki 40 vuotta ja olen edelleen nimellisesti. En ole voinut vielä kertoa läheisilleni kevättalvella tekemääni päätöstä irtaantua.
Oletko harkinnut metaskeeman ex-lesta -lippistä? :P :silly: :laugh:
Käyttäjät eivät voi enää kirjoittaa viestejä.

Vs:opin muuttuminen 18.07.2009 20:37 #16

  • Armokerjäläinen hahmo
  • Armokerjäläinen
Tämmöinen liekö sopiva kevennys körttifoorumilta tänne.
Helluntailainen kun nostaa käden, hän tekee uskonratkaisun.
Kun lestadiolainen nostaa, hänelle luetaan synnit anteeksi.
Kun körtti nostaa käden, hän tilaa seuraavan oluen. :blink:

Asiaan palatakseni tuo käden nosto vl.uskovilla on myös eräänlainen kontrollointi tapa.
Kun ei saa muualta syntejään anteeksi, niin ollaan sitten tehty moinen tai ylläpidetty moista tapaa.

Lisäksi ehkäisykiellon luulen olevan myös osaksi joku kontrollointiin perustava tapa?
Kun lapsiakin on paljon ja kaikki kaveri uskomassa voinee olla vanhemmillekkin olla vaikeaa lähteä liikkeestä.

Teologisesti tai Raamatullisesti kun ajattelee ja tarkastelee tapaa niin käden nostolle löytynee jotkut perusteet, mutta useasti ihmisiä tuli kääntymykseen ihan puheen kautta.
Kuten oliko Pietarin mennessä jonnekkin kertomaan uskostaan ja palvelijat vierailutalossa alkoivat uskomaan ja puhuivat kielillä.
Muutenkin useammassakin kohdassa painotettiin uskoontulo kokemuksen jälkeen kasteelle menoa.

No tulee ihmisiä jonkun verran kääntymykseen vl-seuroissa, että ei niin paljon pahaa, ettei hyvääkin.
Vaikkakin taitaa nuoret enempi ihan vaan sosiaalisistasyistä siellä juosta?
Eipä minulla mitään ole heidän tapojaan vastaan, mutta kuten joku kirjoitti, niin ehkä rakkaus ja ihmisten kontrolli voisi olla asioita joista heidän tulisi tehdä tarkasteluja.
Lisäksi erilaisia ja ongelmaisia tulisi tukea eikä tuomita.
Käyttäjät eivät voi enää kirjoittaa viestejä.

Vs:Synninpäästöstä 19.07.2009 00:46 #17


  • Viestejä:275 Vastaanotettu kiitos 69
  • tap hahmo
  • tap
  • POISSA
Ihmettelijä:
Oletko harkinnut metaskeeman ex-lesta -lippistä?

Ei kuulu tyyliini. Jos se jollekin on tapa viestiä tai identiteetin ilmaisukeino tms, josta saa tyydytystä, niin ok.

Itse mieluummin valmistaudun ensin hyvin, ilmoitan sitten suullisesti kasvoista kasvoihin kantani ja olen valmis keskustelemaan sukulaisteni kanssa ja perustelemaan uuden kantani. Tietysti siitä tulee rankkaa, mutta sittenpähän on toimittu avoimesti, suorasti ja rehellisesti.
Käyttäjät eivät voi enää kirjoittaa viestejä.

Vs:Synninpäästöstä 19.07.2009 07:03 #18

  • Ihmettelijä hahmo
  • Ihmettelijä
Niinpä tietysti. Piloillani ehdotin lippistä. :P

Itse irrottautumisen läpikäyneenä voin sanoa ettei se ole mitenkään helppoa (odotettavissa voi olla voimakkaitakin tunteenilmaisuja), mutta muutaman kuukauden kuluttua jo helpottaa kun ihmiset alkavat tottua. Ja itselle se on aina suuuuuuuuuuuri helpotus kun pääsee elämään rehellisesti itsensä näköistä elämää.

Tsemppiä!
Käyttäjät eivät voi enää kirjoittaa viestejä.

Nouseeko Raamattu uskon perustaksi? 30.09.2009 10:35 #19

  • Kysynpä vaan hahmo
  • Kysynpä vaan
Päivämiehen pääkirjoitus (40/2009) on osoittamassa uutta, aikaisempaa raamatullisempaa suuntaa. Pääkirjoituksen alussa keskitytään tosin moitiskelemaan muita. Mutta kirjoituksen lopussa todetaan virkistävän ytimekkäästi:
Vastauksellamme ei ole arvoa, jos se on vain minun mielipiteeni tai meidän mielipiteemme. Kestävä vastaus tulee perustella Raamatulla.- - Jumalan sana valaisee elävän Jumalan seurakunnan ja myös omantuntomme. Jumalan sana on aina ollut ainoa kestävä auktoriteetti. Sille kannattaa olla kuuliainen.
www.srk.fi/index.php?p=paakirjoitus_kestavan_elaman_
Käyttäjät eivät voi enää kirjoittaa viestejä.

Vs:Nouseeko Raamattu uskon perustaksi? 30.09.2009 11:18 #20


  • Viestejä:1641 Vastaanotettu kiitos 77
  • hyshys hahmo
  • hyshys
  • POISSA
Lainaukset tuosta linkin takaa päivämihestä 40/2009
Jumalan sana suojelee aina elämää ja turvaa myös yhteiskunnan eheyttä ja tasa-arvoa. Historia todistaa, että kun lainsäätäjä vieraantuu kristillisistä perusarvoista, horjuvat myös yhteiskunnalliset perusrakenteet. Sama syy–seuraus-suhde toteutuu kirkossakin.

Samaa voisi sanoa myös vl liikeestä. Niin kauan kuin pysytään aidosti kristillisissä perusarvoissa ja Jumalan sanassa vl liike voisi siinä kuin mikä tahansa muukin ajallien organisaatio tarjota ajalliet puiteet Jumalan sanan saarnaamiseen. Mutta mutta...
Parannussaarna ja syntien anteeksiantamus kuuluu ilman muuta raamatullisen julistuksen keskiöön.
Miksi kuitenkin opetuksessa ja julistuksessa poiketaan pois tästä keskiöstä sillä että parannus omitaan vin tämän jokon siälle. Asetetaan tämä joukko eläväksi tekevän Jumalan sanan sijalle. Tällä joukolla ei ole sijaa Jumalan teossa vaan usko on Jumalan teko alusta lopuun saakka.
Jos Raamattu menettää asemansa uskon peruskirjana ja muuttuu aikaansa ja sen käsityksiin sidotuksi teokseksi, opetus on perusteetonta.
Niin mutta entä kun oppi kuitenkin on muutunut. Jos Jumalan sana on sama eilen tänään ja iankaikkisesti kuinka Jumalan sanana sitten opetetaan niitä käistyksiä ja tulkintoja jotka vielä alati vaihtuvat. Eikö tämä nimenomaan ole sitä perusteetonta opetusta. Perustan pitäisi olla aina sama...
Käyttäjät eivät voi enää kirjoittaa viestejä.
Sivu luotiin ajassa: 1.670 sekuntia